AUDI A4 B7 3.0 TDI CR 233KM ASB – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Flagowa wersja diesla w gamie A4 B7 – 3.0 TDI CR o mocy 233KM (ASB) – oferuje jeden z najbardziej udanych silników w historii Audi w klasie średniej. Trzylitrowa V6-tka z Common Rail to wyczynowe osiągi: 0–100 km/h w 6,4 s (z quattro), prędkość maksymalna powyżej 240 km/h, moment aż 500 Nm przy 1500 obr./min. Główne zalety: wyśmienita elastyczność, natychmiastowy dostęp do pełnej mocy już od niskich obrotów, kulturę pracy niedostępną dla mniejszych diesli oraz bardzo wysoki komfort wykończenia wnętrza (adaptacyjne zawieszenie, skóra, klimatronik, auto-AWD, topowe multimedia). Koszty serwisu 3.0 TDI CR są wysokie – wymiana rozrządu (paski, rolki, napinacze) to wydatek kilku tysięcy, podobnie regeneracja wtryskiwaczy CR, wymiana DPF oraz remont turbo po 300–350 tys. km. Najpowszechniejsze wady: wycieki oleju, zużycie uszczelek i simmeringów, zużycie zaworów EGR i kolektora dolotowego, sporadyczne awarie pompy wody (przegrzewanie silnika, wycieki), a także przypadki awarii mechatroniki (skrzynia multitronic/DSG). Wtryskiwacze są trwałe, ale przy złej jakości paliwa i braku profilaktyki można narazić się na kosztowny remont osprzętu. Na plus – świetne zabezpieczenie antykorozyjne, bogate wyposażenie i wyjątkowe właściwości jezdne (quattro, stabilizacja toru, świetne prowadzenie przy dużych prędkościach). Elektronika, choć rozbudowana, rzadko zawodzi – może pojawiać się drobne błędy czujników parkowania, klimatyzacji czy adaptacyjnego tempomatu. To samochód dla wymagających, oczekujących luksusu, osiągów i komfortu klasy wyższej średniej, akceptujących jednak wysokie koszty serwisu oraz obsługi najważniejszych układów.