AUDI A4 B7 3.2 V6 24V FSI 255KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B7 3.2 V6 24V FSI 255KM to flagowa benzynowa wersja tej generacji, kierowana do kierowców oczekujących wyjątkowej dynamiki i komfortu z nutą prestiżu segmentu premium. Pod maską pracuje nowoczesny silnik V6 FSI o mocy 255 KM z bezpośrednim wtryskiem i aż 330 Nm momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h trwa nieco ponad 6,4 s (wersje quattro – jeszcze szybsze), a auto rozwija maksymalnie ponad 250 km/h. Plusem tej wersji jest natychmiastowa reakcja na gaz, wysoka kultura pracy oraz wybitnie wygłuszone wnętrze. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku FSI poprawia elastyczność i ekonomię na trasie – spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 10–11,5 l/100 km (ostro w mieście do 15 l), a jazda autostradowa mocno poniżej 10 l przy spokojnym traktowaniu. Model A4 B7 3.2 V6 24V FSI często wyposażony jest we wszystko, co najlepsze: napęd quattro, adaptacyjną skrzynię automatyczną, skórę, audio Bose, nawigację, klimatyzację, ksenony i sportowe fotele. Wnętrze zachwyca przestrzenią, jakością wykonania, szeroką regulacją foteli i wysoką ergonomią obsługi. Największe bolączki tej jednostki: powstawanie nagaru na zaworach ssących (efekt bezpośredniego wtrysku), wrażliwość na jakość paliwa (zalecane wyłącznie 98 oktanów), szybkie zużycie cewek i świec zapłonowych (wymiana co ok. 60–80 tys. km), a także typowe wycieki oleju spod pokryw zaworowych i uszczelek pompy próżniowej. Do tego należy dodać kosztowne naprawy rozrządu (łańcuch rozciąga się przy niewielkich zaniedbaniach serwisowych), awarie wyborów faz rozrządu (wariatory) i zużycie napędów zaworów (szczególnie przy LPG). Elektronika auta jest doskonale rozpracowana – rzadko zawodzi, choć bywają usterki czujników po większym przebiegu, klimatyzacji i centralnych zamków. Zawieszenie – komfortowe, godne segmentu klasy premium, lecz wymaga regularnej wymiany tulei i amortyzatorów co 100–150 tys. km, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe. Sumując, jest to auto dla pasjonatów komfortu i osiągów, gotowych zaakceptować wysokie koszty napraw, wymianę olejów najwyższej jakości, a także regularną diagnostykę nagaru na zaworach i nieprzystosowane do LPG rozwiązania FSI. To silnik dla świadomych i wymagających użytkowników, ceniących prestiż i bezkompromisowe możliwości, przy akceptacji kosztów utrzymania charakterystycznych dla flagowego benzyniaka klasy Audi.