AUDI A4 B9 1.4 16V TFSI 150KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B9 1.4 16V TFSI 150KM to propozycja na start nowej generacji A4, ukierunkowana na miejskich użytkowników i flotę. Czterocylindrowy silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem oferuje 150KM i 250Nm, pozwalając na sprint do setki w nieco ponad 8,4 sekundy – więcej niż wystarczająco do sprawnej jazdy w trasie i mieście. Plusem tej wersji jest lekkość konstrukcji, rewelacyjna oszczędność (5,5–6,5 l/100 km trasa, 7,2 l miasto) oraz bezproblemowa obsługa mechaniczna tam, gdzie liczy się niskie TCO. Wyposażenie w B9 nowoczesne: multimedia z dotykowym ekranem, aktywne asystenty, bardzo wygodne fotele, LED-y, dobre nagłośnienie, ambient-light. Wnętrze zachwyca przestronnością, ergonomią i wysoką jakością materiałów. Największe zalety to niska awaryjność (przy regularnej wymianie oleju co 10–15 tys. km), szeroka dostępność części, tani serwis i relatywnie niskie koszty napraw. Wady? Wyczuwalny brak rezerwy mocy na autostradzie przy pełnym obciążeniu (wyprzedzanie wymaga precyzyjnego planowania), rozciągający się łańcuch rozrządu (kontrola zalecana co ok. 100 tys. km), ryzyko nagaru na zaworach ssących i wycieki oleju (typowo przy większych przebiegach: dekiel, simmeringi wału, turbo). Turbo wymaga delikatności – gwałtowne, długie rozgrzewanie i chłodzenie po trasie wydłuża jego żywotność. Sporadycznie psują się cewki i świece (wymiana co 60–80 tys. km), elektronika wymaga aktualizacji (błędy multimediów, parkowania, sensorów). Model nie nadaje się do montażu LPG. Zawieszenie jest komfortowe, ale przy „runflat” szybko zużywają się amortyzatory i silentblocki. To świetny wybór na firmowe „daily” lub spokojne auto rodzinne, które łączy nowoczesność, komfort i umiarkowane koszty z prestiżem marki Audi.