AUDI A4 B9 2.0 16V TFSI 252KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B9 2.0 16V TFSI 252KM to flagowa benzyna tej generacji (oznaczenie silnika m.in. CYPA), często wybierana przez zwolenników dynamicznej jazdy wymagających sportowych osiągów skrojonych w garniturze niemieckiego premium. Motor rozwija aż 370Nm – dostępnych w bardzo szerokim zakresie obrotów – i pozwala osiągnąć setkę w zaledwie 5,8 sekundy (quattro) lub niespełna 6,2 sekundy (przedni napęd). Oprócz rewelacyjnych osiągów, model imponuje elastycznością – turbo praktycznie nie wykazuje opóźnienia, moment jest dostępny niemal od zera, a auto bez oporów nabiera prędkości w każdym zakresie. Wyposażenie topowych TFSI to najwyższy standard: wyświetlacz MMI, Virtual Cockpit, cała paleta asystentów, podgrzewane i wentylowane fotele, LED, matrycowe światła, systemy bezpieczeństwa, opcjonalny napęd quattro i superlekka zwrotnica przednia, co poprawia prowadzenie nawet przy agresywnych manewrach. Wnętrze zachwyca wygodą, solidnością spasowania i cyfrowym rozmachem. Jednostka ta – chociaż nowoczesna i zaawansowana – wymaga jednak profilaktyki typowej dla nowych TFSI. Największe minusy to: rozciągający się łańcuch rozrządu i awarie napinacza (objaw: grzechotanie na zimno, błędy synchronizacji), nagar na zaworach ssących, awarie świec i cewek przy przebiegach powyżej 80 tys. km (wymiana kompletu najlepiej profilaktycznie co 60–70 tys. km), sporadyczne wycieki oleju z pokrywy zaworowej i pompy cieczy chłodzącej oraz problemy ze sterowaniem zaworem odmy (PCV). Turbosprężarka jest bardzo trwała, jednak przy dynamicznej eksploatacji i przeciąganiu interwałów olejowych jej żywotność się skraca – regularne wymiany oleju są podstawą trwałości każdego podzespołu. Wersja 252KM nie jest przewidziana do LPG – wtrysk bezpośredni i wysokie obciążenia nie sprzyjają gazowi. Model zdobył uznanie za fenomenalne prowadzenie, komfort, ciszę w kabinie i bezkompromisowe osiągi. Elektronika trzyma wysoki standard – typowe awarie to drobne błędy czujników systemów adaptacyjnych czy kamery, ale nie generują poważnych kosztów. Zawieszenie adaptacyjne pozwala na wybór trybu sport/komfort, całość dopełnia skuteczny układ hamulcowy i napęd quattro. Spalanie w trasie potrafi spaść nawet do 7,5 l/100km, w mieście typowo 10–12 l przy dynamicznej jeździe. Audi A4 B9 2.0 TFSI 252KM to wybór dla kierowców wymagających emocji z jazdy premium, gotowych inwestować w serwis i regularną diagnostykę nowoczesnych układów.