AUDI A4 B9 FL 3.5 TDI EVO 163KM DTNA – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B9 FL 3.5 TDI EVO 163KM (DTNA) to nowatorska, niskoemisyjna propozycja diesla klasy średniej premium nowej generacji – model łączy nowy blok 3.5 litra, system mild hybrid i zoptymalizowaną mapę silnika, by sprostać obecnym normom (Euro 6d) i zapewnić solidne osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Silnik EVO o mocy 163KM i momencie 400 Nm dostępnych już od 1500 obrotów daje setkę w okolicach 8,7 s, zapewnia wybitną elastyczność w codziennym użytkowaniu i idealnie odnajduje się w roli rodzinnego sedana lub auta do firmy. Mocną stroną jest komfort jazdy, cichość silnika i świetnie zestrojone zawieszenie – zarówno na trasie, jak i w mieście auto radzi sobie rewelacyjnie. Spalanie? W trasie 4,6–5,4 l/100 km, w mieście i korkach ok. 6,1–6,6 l. Wnętrze A4 B9 FL prezentuje nowoczesny kokpit, wysokiej klasy tapicerki, komfortowe wyposażenie i cały przegląd współczesnych asystentów bezpieczeństwa (adaptacyjne tempomaty, park assist, cyfrowe wskaźniki, LED’y, MMI+). Wady? System mild hybrid wymaga regularnej kontroli ładowania baterii 48V, a nieserwisowanie MHEV kończy się kosztowną wymianą (po ok. 7–10 latach). Typowe są też przypadki błędów DPF (szczególnie po głównie miejskich trasach), awarie EGR i drobne wycieki oleju czy płynu chłodniczego spod dekli, przewodów i intercoolera. Przy wyższych przebiegach regeneracja wtryskiwaczy Common Rail staje się konieczna, a po ok. 200–250 tys. km wymaga się przeglądu turbo i zawieszenia. Elektronika jest niezawodna, choć komunikaty o ładowaniu, parkowaniu lub wymianie żarówki są spotykane. Model rekomendowany dla wymagających użytkowników szukających bardzo nowoczesnego komfortu, niskiego spalania i praktycznie bezawaryjnej jazdy na długie lata – pod warunkiem regularnej profilaktyki serwisowej i świadomego użytkowania.