Audi A4 Quattro STW – napęd na sukces w świecie Super Touring

0

Audi A4 Quattro STW to samochód, który udowodnił, że napęd na cztery koła może być skuteczną bronią również w wyścigach samochodów turystycznych, nie tylko na rajdowych oesach. Gdy w połowie lat 90. niemiecki producent zdecydował się wystawić model A4 w klasie Super Touring, rywale szybko zorientowali się, że mają do czynienia z konstrukcją wykraczającą poza schematy – zarówno technicznie, jak i strategicznie.

Debiut Audi A4 w wersji STW (Super Tourenwagen Cup – niemiecki odpowiednik BTCC) nastąpił w 1996 roku. Samochód był zbudowany według przepisów Super Touring, co oznaczało m.in. dwulitrowy, wolnossący silnik o mocy około trzystu koni mechanicznych, wyrafinowane zawieszenie, sekwencyjną skrzynię biegów i pełną aerodynamikę. Ale tym, co naprawdę wyróżniało A4, był stały napęd quattro – rozwiązanie, które w klasie Super Touring było rzadkością, a zarazem przewagą, szczególnie na mokrych lub nierównych torach.

Auto powstało przy ścisłej współpracy z firmą Abt Sportsline i od razu okazało się wyjątkowo skuteczne. Już w sezonie 1996 Audi zdobyło mistrzostwo STW dzięki niesamowitej jeździe Emanuele Pirro i Franka Bieli. Co więcej, Audi A4 Quattro było nie do zatrzymania także w innych seriach – m.in. zdobywając tytuły w BTCC (w barwach Audi Sport UK) i we włoskich mistrzostwach Superturismo.

Samochód łączył niemiecką precyzję i inżynieryjną doskonałość z wyjątkową stabilnością prowadzenia. Napęd na cztery koła pozwalał kierowcom wcześniej przyspieszać po wyjściu z zakrętów, minimalizował uślizgi i dawał ogromną przewagę przy każdej zmianie warunków pogodowych. W czasach, gdy większość konkurentów zmagała się z trakcją przednich lub tylnych kół, A4 quattro jeździło niemal jak po szynach.

Estetycznie A4 Quattro STW wyglądało zadziornie i nowocześnie. Szersze nadkola, niskie zawieszenie, duże tylne skrzydło i wyraziste malowania – od srebrno-czerwonego Audi Sport po żółto-czarne Abt Sportsline – nadawały mu prawdziwie wyścigowego charakteru. Samochód nie tylko jeździł świetnie, ale również wyglądał jak rasowa maszyna do walki o tytuły.

Sukcesy A4 Quattro w Super Touring nie przeszły bez echa. Już w 1997 roku FIA zmieniła przepisy, wprowadzając ograniczenia dla samochodów z napędem na cztery koła, co zmusiło Audi do wycofania się z niektórych serii. Mimo to, legenda tego modelu została już zbudowana – Audi A4 Quattro STW na zawsze pozostanie symbolem technicznego sprytu, wyścigowej odwagi i dominacji w jednej z najbardziej zaciętych epok wyścigów turystycznych.

To samochód, który pokazał, że myślenie nieszablonowe, połączone z precyzyjnym wykonaniem, potrafi zmienić reguły gry, nawet w świecie tak wyrównanym i bezwzględnym jak Super Touring. Jeśli miałbyś wskazać jeden model, który najlepiej symbolizuje „niemiecką odpowiedź” na brytyjsko-włoską dominację lat 90., to byłoby właśnie Audi A4 Quattro STW.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj