AUDI A5 4.2 354KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 z wolnossącym silnikiem 4.2 V8 o mocy 354KM (warianty S5 przedlift, coupe i cabrio) to auto dla prawdziwych entuzjastów klasy GT. Potężna jednostka V8 generuje 354KM i 440Nm, pozwalając na sprint do setki w około 5 sekund, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Najważniejszymi atutami są niepowtarzalne brzmienie, natychmiastowa reakcja na gaz, równa i liniowa charakterystyka mocy oraz luksusowe wykończenie. Wnętrze A5 4.2 zachwyca wygodą foteli, elegancją materiałów (skóra, aluminium), zaawansowanym nagłośnieniem, szeroką gamą systemów bezpieczeństwa oraz kultury komfortu na najwyższym poziomie. Model świetnie prowadzi się zarówno na długich trasach, jak i w zakrętach, adaptacyjne zawieszenie S-line daje wyważony kompromis między komfortem a sportem. Skrzynia automatyczna (Tiptronic) zapewnia płynność zmiany biegów, a napęd quattro rzeczywistą trakcję w każdych warunkach. Główne wady tej wersji to wysokie spalanie (nawet 20 l/100km w mieście, 11 l/100km w spokojnej trasie), wysokie koszty eksploatacji i serwisu (rozrząd łańcuchowy do naprawy po dużych przebiegach, kosztowne naprawy układu wydechowego, amortyzatorów czy napinaczy łańcucha). Typowe są wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, sporadyczne awarie wariatorów faz rozrządu oraz uszkodzenia cewek zapłonowych i świec. Układ chłodzenia wymaga dbałości (pompa, przewody), a zestawienie slinika z napędem quattro przyspiesza zużycie opon i elementów zawieszenia. Ta wersja to wizytówka starej szkoły Audi – trudno o drugie auto tej klasy z taką kulturą pracy i zachowanym charakterem wolnossącej V8-ki przy takiej stylistyce coupe.