AUDI A5 8T 1.8 16V TFSI 160KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 8T 1.8 16V TFSI 160KM (CABD, CABA) to bazowy silnik benzynowy w stylowej linii coupe/cabrio, przeznaczony do codziennej jazdy z przewagą ekonomii, komfortu i stylistyki. Osiągi: 0–100 km/h w około 8,8 s; prędkość maksymalna ponad 210 km/h; spalanie 7–8,5 l/100km trasa, 9,5 l miasto. Plusem tej wersji jest niskie zużycie paliwa, wyważony napęd, cicha praca i niska awaryjność przy dbaniu o profilaktykę. Kabina to przykład niemieckiej ergonomii: wygodne siedzenia, doskonałe spasowanie materiałów, rozbudowane wyposażenie opcjonalne (MMI, tempomat, klimatyzacja automatyczna, systemy bezpieczeństwa). Wady? Największym mankamentem tego silnika jest rozciągający się łańcuch rozrządu (wymaga kontroli po 80–120 tys. km, objaw grzechotania na zimno), podatność na nagar na zaworach ssących (nierówna praca na biegu jałowym, spadki mocy), wycieki oleju spod pokrywy i uszczelnień. Turbo wytrzymuje zwykle do 180–220 tys. km, potem wymaga regeneracji. Skrzynie biegów (manual/S-Tronic) są dopracowane, lecz zaniedbanie wymian oleju może prowadzić do awarii mechatroniki. Sporadycznie spotyka się wymiany cewek i świec zapłonowych (zalecana wymiana co 60 tys. km). Model nie nadaje się do LPG (wtrysk bezpośredni). Auto daje satysfakcję z jazdy i eksponuje klasyczny styl Audi, będąc jednocześnie rozsądnym wyborem do jazdy miejskiej i weekendowych wycieczek.