AUDI A5 8T 2.0 TDI CR 170KM CAHA – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 8T 2.0 TDI CR o mocy 170KM z oznaczeniem silnika CAHA to dynamiczna odmiana bestsellerowego coupe/cabrio, adresowana do osób ceniących oszczędność, nowoczesność i sportowe akcenty diesla klasy premium. Motor cechuje się świetnym jak na czterocylindrowego diesla komfortem pracy, wysokim momentem (350Nm od 1750 obr./min), elastycznością na każdym biegu oraz przyjemną dynamiką – sprint do 100 km/h trwa nieco ponad 8 sekund. Spalanie pod obciążeniem rzadko przekracza 7,0 l/100 km w mieście i 5,5 l na trasie, co czyni ten model rozsądną opcją do codziennych dojazdów i dłuższych podróży. Plusem wersji 170KM jest szeroka dostępność części zamiennych, wysoka żywotność silnika (przy zachowaniu regularnych serwisów – wymiana oleju co 10–15 tys. km, rozrządu co 120–140 tys. km) oraz przewidywalność obsługi. Wadą jest występowanie typowych bolączek całej serii CAHA: nagminne przypadki zapychania filtra DPF przy głównie miejskiej eksploatacji, problemy z zaworem EGR (zacinanie, dymienie, kontrolki błędów), sporadyczne awarie wtryskiwaczy CR (regeneracja często konieczna po 200–250 tys. km) i drobne wycieki oleju z okolic dekla pokrywy zaworowej, turbo lub chłodnicy EGR. Zawieszenie typowe dla Audi – komfortowe, lecz sportowe zawieszenie S-line wymaga interwencji przy większych przebiegach (amortyzatory, gumy, tuleje). Kabina oferuje wysokiej klasy wygłuszenie, opcje skórzane, climatronic, topowe systemy audio i nawigację MMI. Elektronika zazwyczaj jest bezawaryjna, ale mogą pojawiać się drobne błędy czujników lub systemów komfortu. To bardzo udany kompromis dla szukających dynamicznego, a jednocześnie ekonomicznego Audi coupe, o ile użytkownik świadomie dba o eksploatację elementów DPF/EGR i regularny serwis.