AUDI A5 8T FL 1.8 16V TFSI 144KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 8T FL 1.8 16V TFSI 144KM (CJE, CJEK) to poliftingowa, oszczędna benzyna klasy premium coupe/cabrio, przeznaczona dla kierowców szukających kompromisu między stylem a kosztami utrzymania nowego Audi. Motor 1.8 TFSI po modernizacji ma moc 144KM, moment 250Nm, zapewniając komfort jazdy zarówno w mieście, jak i w trasie (0–100 km/h w 8,6 s, spalanie 6,5–7,5 l/100 km). Plusem wersji FL jest niska awaryjność – poprawiono konstrukcję tłoków (brak problemów z poborem oleju), usunięto najgorsze bolączki poprzedników, a jednostka bardzo dobrze toleruje nowoczesne oleje oraz częste wymiany (zalecane co 10–12 tys. km). Wnętrze A5 FL to nowoczesność – szeroki ekran MMI, wygodne fotele, cyfrowe wskaźniki, doskonałe wyciszenie i szeroki wybór tapicerek oraz kolorów. Wady? Pozostałością po rodzinie TFSI jest skłonność do powstawania nagaru na zaworach ssących (zalecane czyszczenie co 80–120 tys. km). Nadal należy kontrolować stan rozrządu (łańcuch, symptomy: grzechotanie na zimno, błędy synchronizacji), wymieniać świece i cewki (co 60 tys. km), sporadycznie pojawiają się wycieki spod pokrywy zaworowej i intercoolera. Elektronika wersji FL jest bardzo dopracowana, a błędy dotyczą głównie elementów komfortu (klimatyzacja, czujniki parkowania). Zawieszenie zapewnia świetny komfort jazdy, lecz w sportowych odmianach S-line warto przewidzieć naprawy amortyzatorów i tulei po 120–160 tys. km. Model nie toleruje montażu LPG – polecany świadomym użytkownikom szukającym stylowego coupe do jazdy miejskiej i spokojnych tras z pełną przewidywalnością obsługi.