AUDI A6 C5 FL 2.4 V6 30V 170KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C5 FL 2.4 V6 30V 170KM (oznaczenie silnika m.in. BDV) to klasyk niemieckiej benzyny szczycący się trwałością mechaniki i przyzwoitą dynamiką w klasycznej limuzynie. Sześciocylindrowy, 30-zaworowy motor generuje 170 KM (230 Nm) i pozwala na sprint do setki w okolicach 9,2 s, a prędkość maksymalna przekracza 220 km/h. Największe atuty tej wersji to aksamitna kultura pracy, liniowe rozwijanie mocy na niskich i średnich obrotach oraz bardzo wysoka odporność na kiepskie paliwo i LPG (dobra instalacja nie sprawia mu kłopotów). Komfort jazdy typowy dla Audi: szeroka kabina, wygodne fotele, klimatyzacja, rozbudowane wyciszenie i świetna widoczność. Model doskonale nadaje się na dłuższe trasy, podróże rodzinne, codzienne dojazdy, nie wymaga nadmiernej troski przy eksploatacji wokół komputera i elektroniki. Główne minusy: wysokie spalanie w mieście (14–15 l/100 km), typowe są wycieki oleju spod pokryw zaworowych i simmeringów wału (do usunięcia przy każdej wymianie paska rozrządu), okresowe awarie przewodów podciśnienia i krokowca (regulator biegu jałowego). Wada charakterystyczna dla tego silnika to rozrząd wymagający wymiany co 90 tys. km, który bywa drogi w obsłudze – skomplikowana konstrukcja z napinaczem hydraulicznym. Po przebiegach powyżej 200–250 tys. km często wymagane są naprawy kolektora dolotowego i cewki zapłonowej oraz regeneracja przepływomierza powietrza i wymiana czujnika temperatury silnika. Zawieszenie po liftingu, czyli wielowahacz klasy premium, jest komfortowe, lecz wymaga serwisu po ok. 180 tys. km. Elektronika kabiny rzadko przysparza problemów, lecz z wiekiem mogą się zdarzyć defekty centralnego zamka czy klimatyzacji. Blacha jest ocynkowana, ale warto kontrolować progi i ranty drzwi po latach. To auto dla koneserów klasycznych benzyn – wygodne, trwałe, doskonale godzące komfort z dużą przewidywalnością obsługi przy regularnych, nie bardzo drogich serwisach.