AUDI A6 C5 FL 2.5 TDI 155KM AYM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C5 FL 2.5 TDI 155KM (AYM) uchodzi za udaną wersję diesla przy zachowaniu typowej trwałości i bardzo solidnych osiągów. Silnik V6 w tej specyfikacji oferuje 155 KM i aż 350 Nm, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w 10,3 s i solidną dynamikę autostradową. Wielkim plusem tej odmiany jest wyciszana jednostka, bardzo dobre wyważenie układu napędowego oraz znakomita dostępność części – zarówno oryginałów, jak i zamienników. Realne spalanie to 6,3–7,0 l/100 km trasa, miasto 8,5–9,2 l, co przy tej masie auta i komforcie jazdy robi wrażenie. Auto wyróżnia się bogatym wyposażeniem (skóra, climatronic, elektryka, audio), pięknym wyciszeniem i bardzo ergonomicznym wnętrzem. Słabsze strony? Rozrząd twin-belt wymaga precyzyjnej kontroli, a wymiana to kosztowny serwis (dwa paski, napinacze, rolki); pompa wtryskowa VP44 narażona jest na awarie elektroniki, objawiające się problemami z rozruchem, gaśnięciem po rozgrzaniu lub trybem awaryjnym – regeneracja pompy to koszt kilku tys. zł. Wycieki oleju spod dekli zaworowych, turbo, przewodów vacuum i intercoolera to norma po 200–250 tys. km, wymagają napraw i uszczelnienia. Typowe są usterki zaworu EGR (zacinanie, spadki mocy, dymienie) oraz przypadki przepalonych świec żarowych. Zawieszenie wymaga regeneracji wielowahaczowego układu (kosztowny serwis przy większych przebiegach). Elektronika po FL bardzo przewidywalna, drobne defekty komfortu, zamków i podświetlenia licznika pojawiają się głównie po 15 latach eksploatacji. Modelu nie poleca się do krótkich, wyłącznie miejskich przebiegów (ryzyko zapchania EGR, szybsza degradacja głowic). To propozycja dla szukających solidnego diesla klasy premium, którzy akceptują kosztowne serwisy rozrządu i pompy w imię ponadprzeciętnej trwałości, komfortu i długowieczności.