AUDI A6 C6 2.0 TDI PD 140KM BLB/BRE – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C6 2.0 TDI PD 140KM (BLB/BRE) to diesel adresowany do użytkowników ceniących ekonomię, prostotę konstrukcji i ogromny potencjał przebiegowy – auto o przełomowym znaczeniu dla flot i rodzin. Silnik 2.0 TDI PD rozwija 140KM i 320Nm, umożliwiając przyspieszenie do setki w 10,1 s i osiągnięcie 210 km/h. Główną zaletą jest bardzo niskie spalanie (trasa 5,2–5,6 l/100 km, miasto 6,7–7,5 l) i ponadprzeciętna prostota napraw – wymiana paska rozrządu (co 120 tys. km), sprzęgła, dwumasy to standardowe, przewidywalne czynności. Plusy to: komfort wnętrza właściwy dla segmentu E – szerokie fotele, bardzo dobre wyciszenie, MMI, skóra, climatronic, bogaty pakiet bezpieczeństwa, szerokie opcje personalizacji wnętrza. Wady? Największym mankamentem tej generacji 2.0 TDI PD był wadliwy pękający wał korbowy (szczególnie BLB), który wymagał profesjonalnej wymiany lub modyfikacji – objawami są stuki, drgania i poważne awarie. Przekładnia manualna wytrzymuje długo, ale sprzęgło i dwumasa wymaga serwisu po 180–220 tys. km. Typowa jest awaria popychaczy PD (nierówna praca na zimnym, trudny rozruch) oraz turbo po dużych przebiegach (dymienie, utrata mocy, konieczna regeneracja). System EGR bywa kłopotliwy (zapychanie, kontrolki), a DPF przy jeździe miejskiej szybko wymaga regeneracji. Elektronika (CAN, MMI) po latach bywa kosztowna w naprawie (ekrany, czujniki, wskaźniki parkowania, climatronic), a blacha bywa odporna, lecz progi i ranty drzwi należy zabezpieczać. To model wymagający świadomości użytkownika: jeśli dba się o serwis paska, sprzęgła, wymienia się wałek i monitoruje turbo oraz regularnie przepala DPF, auto odpłaci się długowiecznością, ekonomią i szeroką funkcjonalnością w codziennej eksploatacji.