AUDI A6 C6 FL 4.2 V8 FSI 350KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C6 FL 4.2 V8 FSI 350KM to flagowy model klasy premium skierowany do amatorów mocnych wolnossących silników i doskonałej jakości niemieckiej inżynierii. Sercem tej limuzyny jest ośmiocylindrowy silnik V8 z bezpośrednim wtryskiem FSI, rozwijający 350KM oraz 440Nm – to pozwala przyspieszyć do 100 km/h w ok. 5,6 s i osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h. Charakterystyka silnika to wzorcowa płynność, natychmiastowa reakcja na gaz i legendarne, basowe brzmienie, które docenią wszyscy motoryzacyjni koneserzy. Model wyposażony jest w napęd quattro i automatyczną przekładnię tiptronic; komfort prowadzenia, trakcja i stabilność zawieszenia adaptacyjnego stoją tu na absolutnie najwyższym poziomie klasy E. Wnętrze A6 to popis niemieckiego premium – szeroka kanapa, wentylowane i podgrzewane fotele skórzane, czterostrefowa klimatyzacja, zaawansowane MMI, audio Bang & Olufsen i szereg asystentów bezpieczeństwa. Materiały użyte do wykończenia są trwałe i odporne na upływ czasu, ergonomia i wygłuszenie kabiny należą do wzorowych w klasie. Plusy? Absolutna elastyczność i prestiż, rewelacyjna izolacja akustyczna, ponadczasowy styl oraz bardzo wysoka jakość wykonania mechanicznego i wykończenia wnętrza. Model przekracza 400 tys. km przebiegu przy regularnych serwisach bez poważniejszych napraw jednostki napędowej. Do głównych minusów należą: bardzo wysokie spalanie (miasto 16–19 l/100 km, trasa 9–11 l/100 km), kosztowny serwis rozrządu (łańcuch napinany hydraulicznie z wariatorami faz – wymaga demontażu przodu samochodu, co generuje wydatki rzędu kilku tys. złotych), typowe dla FSI powstawanie nagaru na zaworach ssących (zalecane czyszczenie co 80–120 tys. km), awarie cewek i świec zapłonowych (wymiana całego kompletu jest kosztowna), wycieki oleju spod dekli i simmeringów wału oraz okresowe problemy z chłodnicą oleju i układem chłodzenia (szczelność przewodów, pompa wody). Zawieszenie wymaga renowacji gum i amortyzatorów przy wysokim przebiegu, natomiast tiptronic powinien mieć wymieniany olej co 60 tys. km dla zachowania bezawaryjnej pracy. Elektronika zaawansowana, najczęstsze awarie to czujniki komfortu, parkowania, drobiazgi systemu MMI czy centralnego zamka. Blacharka odporna na rdzę, lecz po 15–20 latach warto kontrolować progi, ranty drzwi i zderzaki. Ten model jest dedykowany dla koneserów, których nie przerażają wysokie rachunki za paliwo czy serwis, a doceniają oni radość z jazdy, niepowtarzalny klimat i brzmienie oraz realny luksus segmentu premium z czasów przed downsizingiem i hybrydami.