AUDI A6 C7 FL 3.0 TDI CLEAN DIESEL 272KM CRTD – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C7 FL 3.0 TDI CLEAN DIESEL 272KM CRTD to flagowa jednostka wysokoprężna tej generacji – kwintesencja niemieckiego zamiłowania do prestiżu, dynamicznej jazdy i zarazem zdumiewająco niskich kosztów codziennej eksploatacji. Silnik rozwija aż 272 KM i 580 Nm – moment dostępny już od bardzo niskich obrotów zapewnia sprint do setki w 5,5 s (z quattro i automatem S tronic), co czyni z tego auta poważnego konkurenta dla mocnych wersji benzynowych konkurencji. Dzięki układowi SCR (AdBlue) i najnowszym systemom recyrkulacji spalin spełnia najsurowsze normy emisji, nie tracąc przy tym na osiągach ani wytrzymałości. Plusem tej wersji jest nie tylko spektakularna elastyczność, ale też komfort i kultura pracy – kabina wyciszona niemal do poziomu klasy wyższej, wnętrze z dominującym aluminium, miękkimi tworzywami, wysokiej jakości tapicerką i topowym wyposażeniem: od wirtualnego kokpitu, przez MMI Touch, po czterostrefową klimę, pakiet bezpieczeństwa, wyświetlacz HUD, matrycowe LED czy aktywne zawieszenie. Nowoczesność dosłownie daje się poczuć pod dłonią – wywołuje respekt i zachwyt nawet u wymagających użytkowników. W codziennych warunkach model A6 C7 FL 3.0 TDI 272KM potrafi zaskoczyć oszczędnością: w trasie 6,0–6,7 l/100 km, miasto 7,5–8,5 l, co w połączeniu z dużym bakiem daje ogromny zasięg i swobodę w podróży. Adaptacyjna skrzynia S tronic błyskawicznie zmienia biegi, gwarantując zawsze odpowiedni zapas momentu. Auto imponuje też trakcją quattro – bez względu na aurę i stan nawierzchni, ruszamy sprawnie, pewnie, bez stresu. Słabe punkty? Tu koszt serwisu zawsze będzie adekwatny do klasy auta: regularna obsługa systemów AdBlue (czujniki NOx, pompki, przewody – pierwsze awarie po 180–220 tys. km), konieczność wypalania DPF na trasie, regeneracje wtryskiwaczy piezoelektrycznych (220–260 tys. km), typowe wycieki spod pokryw zaworowych, intercoolera czy EGR po wysokim przebiegu oraz kosztowna wymiana paska rozrządu i oleju w S tronic (co 60 tys. km). Modele z napędem quattro wymagają regularnej obsługi przekładni i wału. Wada typowa: eksploatacja wyłącznie miejska szybko skutkuje problemami z DPF, sporadyczne usterki EGR i sensorów systemu comfort, a niewymieniany płyn AdBlue może powodować ograniczenie mocy lub tryb awaryjny. Elektronika auta – rozbudowana, przeważnie bezawaryjna, lecz z wiekiem typowe są błędy czujników parkowania czy aktualizacje neurotycznego MMI. Model polecany długodystansowcom, menedżerom flot, entuzjastom komfortu premium i dynamiki – idealny kompromis pomiędzy sportową limuzyną a ultraoszczędną trasówką. To auto, które nagradza właściciela za dbałość bezawaryjnością, a użytkowników – czystą przyjemnością jazdy.