AUDI A7 4G 3.0 TDI CR 204KM CLAA/CLAB – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A7 4G 3.0 TDI CR 204KM (CLAA/CLAB) to wersja wybierana chętnie przez flotowców, menedżerów i użytkowników poszukujących komfortowej jazdy na długich dystansach, niskiego spalania i przewidywalnych kosztów obsługi. Silnik V6 Common Rail o mocy 204 KM (400 Nm) zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7,2 s, wysoką elastyczność już od najniższych obrotów i bardzo dobre spalanie: trasa 6,0–6,7 l/100 km, miasto 7,8–8,5 l/100 km. Plusem jest perfekcyjna kultura pracy – praktycznie brak wibracji, cicha praca, natychmiastowa reakcja na gaz; zawieszenie komfortowe dobrze tłumi nierówności, wnętrze wykończone materiałami klasy premium (skóra/alkantara, nagłośnienie Bose, bogate MMI, pełen komfort siedzeń i szeroki zakres regulacji). Model z napędem quattro daje pełnię bezpieczeństwa także w trudnych warunkach, a skrzynie automatyczne (Tiptronic) uchodzą za bardzo trwałe przy regularnych wymianach oleju (co 60 tys. km). Typowe wady dotyczą obsługi filtrów DPF oraz systemu EGR – jazda miejska i krótkie odcinki szybko prowadzą do zapychania DPF (konieczne regularne „przepalanie” na trasach), a EGR z czasem (po 150–180 tys. km) wymaga czyszczenia lub regeneracji (nagary). Notuje się drobne wycieki spod pokryw zaworowych, intercoolera i chłodnicy EGR, okresowo regeneracji wymagają wtryskiwacze CR (po 220–260 tys. km), a turbo bywa osłabione przy gwałtownej eksploatacji lub zaniedbaniach wymiany oleju. Komfortowe zawieszenie po ok. 180–200 tys. km wymaga inwestycji w zawieszenie (amortyzatory, tuleje), a elektronika jest bardzo przewidywalna – sporadyczne drobiazgi z komfortu, zamków, szyb lub czujników parkowania. To model rekomendowany długodystansowym kierowcom, flotom i tym, którzy cenią przewidywalność oraz premium w codziennym podróżowaniu.