AUDI A8 D3 3.0 TDI CR 233KM ASB/BUG – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A8 D3 3.0 TDI CR 233KM (ASB/BUG) to jeden z najbardziej udanych diesli segmentu F pierwszej dekady XXI wieku. Sześciocylindrowy TDI generuje 233 KM, aż 450 Nm i imponuje dynamicznymi osiągami (0–100 km/h: 7,7 s; v-max: 243 km/h). Plusem tego modelu jest bardzo wysoka elastyczność na trasie i w mieście, kapitalna trwałość mechaniki (przebiegi powyżej 400 tys. km bez poważnych remontów nie są wyjątkiem), oszczędność (trasa 7–7,8 l/100 km, miasto 9,2–10,5 l) oraz dostępność zamienników wysokowytrzymałościowych. Napęd quattro zapewnia doskonałą trakcję nawet w trudnych warunkach. Wnętrze to klasa premium: rozbudowane audio, komfortowe fotele, ambient, wysokiej klasy multimedia i szeroka gama tapicerek. Do największych wad należą: zapychanie się DPF przy jeździe miejskiej, typowe wycieki spod dekli zaworowych i turbo, awarie kolektora ssącego (klapy wirowe), okresowe problemy z zaworem EGR i intercoolerem po wyższych przebiegach. Rozrząd (łańcuch) bywa awaryjny po 200–230 tys. km (objawy: grzechotanie, błędy faz), naprawa kosztowna. Po 220–260 tys. km regeneracji wymagają wtryskiwacze, możliwe uszkodzenia turbosprężarki przy zaniedbaniach wymiany oleju. Zawieszenie wielowahaczowe – komfortowe, lecz drogie w renowacji po latach (amory, tuleje), a pneumatyka wymaga inwestycji po 150–200 tys. km. Elektronika przewidywalna, najczęściej awariom ulegają drobiazgi comfortu (zamykanie, szyby, podświetlenia). A8 3.0 TDI 233KM to klasa wciąż godna polecenia – dla długodystansowców, menedżerów flot i osób ceniących kompromis pomiędzy dynamiką, oszczędnością i luksusem na wysokim poziomie.