AUDI A8 D4 FL 3.0 TDI 262KM CTBD – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A8 D4 FL 3.0 TDI 262KM CTBD to komfortowa i zaawansowana technologicznie propozycja dla osób szukających kompromisu pomiędzy wysoką dynamiką, oszczędnością i legendarnym komfortem niemieckiego segmentu F. Motor V6 TDI z oznaczeniem CTBD generuje 262 KM oraz 580 Nm, co pozwala limuzynie na przyspieszenie do setki w około 5,9 s oraz bezproblemowe poruszanie się z wysokimi prędkościami autostradowymi, nawet przy pełnym obciążeniu. Silnik ten bazuje na nowej generacji wtrysku Common Rail, wyposażonej w system AdBlue/SCR (spełnia normy Euro 6) oraz nowoczesne zarządzanie EGR i DPF. Najważniejsze atuty modelu to świetna elastyczność – moment obrotowy dostępny praktycznie od 1500 obr./min, bardzo dobra kultura pracy nawet na zimno, oraz ogromna trwałość mechaniczna – dobrze serwisowane egzemplarze przekraczają 400 tys. km bez potrzeby generalnych remontów silnika czy osprzętu. Adaptacyjne zawieszenie (lub opcjonalne pneumatyczne) doskonale tłumi wszelkie nierówności, a komfort jazdy dopełniają: luksusowe wykończenie wnętrza, zaawansowany system MMI Touch, wentylowane i masażowane fotele, systemy nagłośnienia premium Bang&Olufsen, cyfrowy kokpit, matrycowe LED oraz rozbudowane opcje bezpieczeństwa i komfortu (masaże, ambienty, soft close, 4-strefowa klimatyzacja). Spalanie? W trasie przy spokojnej jeździe można osiągnąć 5,8–6,5 l/100 km, w mieście 7,7–9,0 l – na tle osiągów wynik bardzo dobry. Najważniejsze wady: zapychanie filtra DPF przy typowo miejskiej eksploatacji (miejski styl wymaga regularnych przepaleń na trasie), sporadyczne awarie czujników NOx z systemu AdBlue (po 180–220 tys. km), regeneracja turbo i wtryskiwaczy po 220–250 tys. km, wycieki spod dekli oraz intercoolera przy dużych przebiegach, czasami awarie EGR lub jego chłodnicy. Zawieszenie adaptacyjne lub pneumatyczne wymaga inwestycji po 150–200 tys. km (amory, gumy, czasami miechy pneumatyczne). Skrzynia S tronic wymaga wymiany oleju co 60 tys. km – zaniedbania kończą się awarią mechatroniki. Elektronika bogata, stabilna – sporadyczne awarie softu MMI, systemów komfortu czy czujników parkowania. To propozycja dla wymagających użytkowników limuzyn na długie dystanse – sumienny serwis i cykliczna obsługa DPF/AdBlue gwarantują przewidywalność kosztów i komfort na poziomie aut wyraźnie droższych.