Audi A8 D5 (2017) – luksusowa limuzyna, dane, wyposażenie i ceny

Audi A8 generacji D5, zaprezentowane w 2017 roku, to nowa odsłona flagowej limuzyny, która wyznaczyła standardy dla marki na kolejne lata, wprowadzając jednocześnie liczne innowacje technologiczne oraz znacznie zmodyfikowany język stylistyczny. Nadwozie auta, mającego długość 5172 mm w standardzie oraz 5302 mm w przedłużonej odmianie L, szerokość 1945 mm, wysokość 1473 mm i rozstaw osi 2998 mm lub 3128 mm, prezentuje bardziej kanciaste linie, szeroki grill Singleframe i nowoczesne światła tylne OLED połączone świetlną listwą. Pojemność bagażnika wynosi 505 litrów. Masa własna samochodu waha się od 1980 kg do 2300 kg w zależności od wersji. Audi A8 D5 zbudowane zostało w dużej mierze z aluminium, magnezu i włókien węglowych, co poprawiło sztywność konstrukcji i redukowało masę. Gama jednostek napędowych obejmowała nowoczesne motory benzynowe i wysokoprężne wspierane technologią mild-hybrid 48V. Silnik 3.0 TFSI oferował moc 340 KM i moment obrotowy 500 Nm, pozwalając rozpędzić auto do setki w 5,6 s. Silnik 4.0 TFSI V8 osiągał początkowo 460 KM i 660 Nm, co gwarantowało sprint 0-100 km/h w 4,4 s i prędkość maksymalną 250 km/h. W gamie diesli znajdował się 3.0 TDI 286 KM i 4.0 TDI 435 KM. Najbardziej ekskluzywna wersja W12 6.0 generowała 585 KM i zapewniała niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Zbiorniki paliwa mają pojemność od 72 do 82 litrów, co przy oszczędnych dieslach dawało ponad 1000 km zasięgu. Audi A8 D5 wyposażono w zawieszenie pneumatyczne Adaptive Air Suspension z możliwością regulacji prześwitu, a także opcjonalny system skrętnej tylnej osi oraz aktywne stabilizatory działające dzięki instalacji 48V. Wnętrze to prawdziwy pokaz luksusu – najwyższej jakości skóra Valcona, drewno, aluminium, wielofunkcyjne fotele z masażem i wentylacją, klimatyzacja czterostrefowa oraz rozbudowane systemy multimedialne dla przednich i tylnych pasażerów. Pasażerowie tylnej kanapy mogli liczyć na indywidualne tablety, regulację foteli, a także podsufitowy panel sterowania funkcjami auta. Audi A8 D5 jako pierwsze na świecie zostało ogłoszone samochodem gotowym do jazdy autonomicznej poziomu 3, wyposażonym w Traffic Jam Pilot, choć system ten nie wszędzie mógł wejść do sprzedaży ze względu na przepisy prawne. Samochód spotkał się z pozytywnymi opiniami mediów, które podkreślały doskonałe wyciszenie wnętrza, komfort podróżowania i imponującą technologię. Ceny w momencie debiutu zaczynały się od około 90 tysięcy euro i rosły w zależności od wybranej wersji silnikowej oraz wyposażenia do ponad 160 tysięcy euro.