Audi A8 D5 50 TDI V6 286KM DDVC to najbardziej dojrzały wariant turbodiesla klasy premium, skierowany do wymagających menedżerów, flot i klientów ceniących komfort i ponadprzeciętną trwałość. Pod maską pracuje 3-litrowy V6 o mocy 286 KM i 600 Nm momentu, co zapewnia sprint do 100 km/h w 5,9 s (napęd quattro z 8-biegową przekładnią tiptronic) oraz imponującą elastyczność przy każdej prędkości. Konstrukcja tej jednostki bazuje na najnowszej generacji Common Rail z AdBlue i rozbudowanym układem SCR, co przekłada się na czystość spalin, zgodność z normą Euro 6d i spokojne użytkowanie nawet w miastach objętych restrykcjami ekologicznymi. Największy atut tego diesla to perfekcyjny kompromis między mocą a zużyciem paliwa – w trasie auto potrafi zejść do 6,2–6,6 l/100 km, nawet w mieście zużycie rzadko przekracza 7,8–8,3 l/100 km przy masie ponad 1900 kg. Wnętrze: olśniewająco wyciszona kabina, fotele z wielostopniowym masażem i wentylacją, panoramiczny dach, system multimedialny MMI Touch Response, ambientowe oświetlenie i nowoczesna paleta wszelkich asystentów kierowcy. Komfort podróży podnoszą adaptacyjne (lub opcjonalnie pneumatyczne) zawieszenie, sterowanie gestami i dynamiczna klimatyzacja. Zawieszenie świetnie wybiera nierówności, tłumiące długie trasy i dynamiczne manewry. Plusy: bardzo wysoka żywotność jednostki – ponad 400–500 tys. km jest możliwe, jeśli serwisujesz olej i DPF zgodnie z zaleceniami, a skrzynia tiptronic ma wymieniany olej max co 60 tys. km. Mechanizm AdBlue/SCR jest wytrzymały, ale wymaga regularnego uzupełniania płynu i przeglądu czujników NOx po ok. 150–200 tys. km. Typowe wady: szybko zapychający się DPF w warunkach miejskich (brak tras = wymuszona regeneracja, błędy sterowania, awaria filtra), przypadkowe wycieki spod pokryw zaworowych i intercoolera po większych przebiegach, sporadyczne problemy zaworu EGR, czasem awarie chłodnicy układu SCR. Po 220–260 tys. km regeneracji wymagają wtryski i turbo. Pneumatyczne zawieszenie wymaga renowacji po 130–180 tys. km. Elektronika topowa, ale szeroko rozbudowana – soft MMI, wskaźniki, czujniki parkowania mogą wymagać aktualizacji bądź napraw w długodystansowych autach. To idealny samochód dla świadomego użytkownika – z regularnym serwisem zapewni spokój, komfort i elastyczność, której próżno szukać w innych limuzynach tej klasy.