Pojawienie się na stacjach benzyny oznaczonej symbolem E10 wywołało wiele dyskusji i pytań wśród kierowców. E10 oznacza paliwo, które zawiera do 10 procent biokomponentów w postaci bioetanolu. Do tej pory w Polsce dominowała benzyna E5, z zawartością do 5 procent etanolu, a więc zmiana jest istotna. Paliwo z bioetanolem ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i wspieranie unijnej polityki klimatycznej. Czy jednak jest bezpieczne dla silników? Kluczowe znaczenie mają roczniki i modele samochodów. Nowsze auta, projektowane po 2010 roku, generalnie obsługują bez problemów paliwo E10, ale starsze pojazdy mogą mieć problem z kompatybilnością, ponieważ etanol działa higroskopijnie – wiąże wodę, co w dłuższej perspektywie może powodować korozję elementów układu paliwowego. Naturalne uszczelki gumowe czy starsze przewody paliwowe nie zawsze są odporne na długotrwały kontakt z etanolem. Zagrożeniem jest też rozwarstwienie benzyny, gdy pojazd długo stoi, co może prowadzić do nierównej pracy silnika. W praktyce oznacza to, że właściciele starszych samochodów powinni upewnić się w instrukcji obsługi lub na dedykowanej liście producenta, czy dany model może być tankowany E10. W przeciwnym razie lepiej korzystać z benzyny oznaczonej jako E5 lub paliwa premium. W nowszych pojazdach nie zauważono obiektywnie negatywnych skutków używania E10 – spalanie i osiągi są zbliżone do E5, a ekologiczny aspekt jest istotny, ponieważ mniejsze zużycie paliw kopalnych to korzyść globalna. Typowym błędem kierowców jest założenie, że skoro paliwo dostępne jest powszechnie, to każdy silnik sobie z nim poradzi. Koszty ewentualnych napraw uszkodzonego układu paliwowego są duże, dlatego warto sprawdzić zgodność. Opinie ekspertów wskazują, że dla nowoczesnych aut korzystanie z E10 jest bezpieczne, a różnice w eksploatacji są praktycznie niezauważalne, natomiast w przypadku starszych modeli decyzję trzeba podejmować ostrożnie. Zaletą E10 jest niższa emisja CO2 i często niższa cena, wadą – ryzyko dla starszych pojazdów i mniejsza stabilność podczas długiego magazynowania paliwa.