BMW SERIA 3 E46 320D 136KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

BMW Seria 3 E46 320d 136KM to jeden z pierwszych nowoczesnych turbodiesli klasy średniej, który zrobił furorę na rynku dzięki świetnym osiągom, ekonomii i prestiżowi klasycznego, kompaktowego BMW. Sercem auta jest czterocylindrowy silnik M47D20, generujący 136 KM i 280 Nm, co pozwala na przyspieszenie 0–100 km/h w 9,9 s. Największe atuty tego modelu to wysoka elastyczność jednostki w pełnym zakresie obrotów, niskie spalanie (trasa 5,2–5,9 l/100 km, miasto 6,4–7,8 l), odporność na słabe paliwo i bardzo szeroka dostępność zamienników. Auto doceniane jest za komfort jazdy, prowadzenie typowe dla RWD, wygodne fotele, szeroką gamę tapicerek oraz czyste, czytelne wskaźniki kokpitu. Wnętrze, nawet po latach, zachowuje swój ergonomiczny styl, a prosta elektronika sprawia, że awarie są łatwe i tanie w naprawie. Najważniejsze zalety: wytrzymałość bloku silnika przekraczająca 400 tys. km przy regularnych wymianach oleju i paska rozrządu (zalecana wymiana co 120–140 tys. km), tania obsługa turbo, duża odporność na większy przebieg i prostota naprawy głównej mechaniki. Wady to: typowe wycieki spod pokrywy zaworowej, uszkodzenia rozrządu przy zaniedbaniach interwałów, awarie pompy wtryskowej przy bardzo dużych przebiegach, sporadyczne stuki zawieszenia (tuleje, amortyzatory, łączniki stabilizatora po 120–150 tys. km), podatność na korozję progów, tylnej klapy i podłogi. Elektronika minimalistyczna – awarie centralnego zamka, licznika, czasami alternatora. Model nie toleruje mocnego tuningu ani jazdy bez regularnych interwałów serwisowych (szczególnie filtr powietrza, olej, pasek rozrządu). 320d 136KM to idealna propozycja dla osób szukających taniego w eksploatacji, dynamicznego i komfortowego BMW w codziennym użytku, które przy regularnej opiece odwdzięcza się długowiecznością i przewidywalnością kosztów.