Bugatti Type 35 – wyścigowy arystokrata, który zdominował świat motorsportu lat 20.

0

Bugatti Type 35 to synonim przedwojennego motorsportu – samochód, który łączył elegancję francuskiego stylu z bezkompromisową skutecznością na torze. To właśnie Type 35 w latach 20. i 30. XX wieku stał się najbardziej utytułowanym samochodem wyścigowym tamtej epoki, zdobywając ponad dwa tysiące zwycięstw i zapisując się na zawsze w historii jako pierwszy globalny dominator wyścigów Grand Prix.

Stworzony przez Ettore Bugattiego i zespół jego inżynierów, Type 35 zadebiutował w 1924 roku podczas Grand Prix w Lyonie. Od początku było jasne, że to coś więcej niż tylko kolejny wyścigowy bolid. Type 35 był arcydziełem inżynierii i designu: smukły, lekki, z charakterystyczną łukowatą osłoną chłodnicy, wyrafinowanymi liniami i niezrównanym wykończeniem. Nawet jego osiem szprychowych felg ze stopów lekkich – wykonane przez Bugattiego – były wtedy nowością technologiczną i jednym z pierwszych przykładów zastosowania tego materiału w motorsporcie.

Pod maską początkowo znajdował się 2.0-litrowy, rzędowy ośmiocylindrowy silnik, który z czasem ewoluował do wersji Type 35B z doładowaniem, osiągającej nawet 140 koni mechanicznych – wartość imponującą jak na tamte czasy, szczególnie w połączeniu z niską masą własną auta wynoszącą około 750 kg. Dzięki genialnemu balansowi, wyważeniu i skrupulatnemu dopracowaniu detali, Type 35 potrafił jechać szybko, pewnie i niezawodnie przez długie godziny na wyboistych torach i górskich serpentynach.

To właśnie niezawodność i lekkość uczyniły z Bugatti Type 35 maszynę niemal nie do pobicia. Auto wygrywało nie tylko w Grand Prix, ale także w wyścigach górskich, rajdach i zawodach ulicznych – od Francji, przez Niemcy i Włochy, aż po Amerykę Południową. Najbardziej spektakularnym osiągnięciem było zwycięstwo w Grand Prix Targa Florio przez pięć lat z rzędu (1925–1929) – wyczyn, który do dziś pozostaje jednym z największych w historii wyścigów drogowych.

Type 35 nie był jednak zarezerwowany tylko dla fabrycznych zespołów – jego dostępność i konstrukcja umożliwiały starty także prywatnym kierowcom, co czyniło go jednym z pierwszych „klientów” motorsportu. Dla wielu z nich był to pierwszy prawdziwy samochód wyścigowy – niezawodny, szybki i… piękny. Nawet dziś jego delikatnie zaokrąglone błotniki, ręcznie nitowane nadwozie i perfekcyjnie wykończony kokpit budzą zachwyt – Type 35 to ruchome dzieło sztuki, którego estetyka przetrwała próbę czasu.

W czasach, gdy rywale często polegali na potężniejszych, lecz bardziej topornych maszynach, Bugatti Type 35 stawiał na finezję, wyważenie i innowację. To filozofia, która przyświecała marce przez dziesięciolecia – i którą do dziś można odnaleźć w nowoczesnych Bugatti.

Bugatti Type 35 to nie tylko samochód, ale symbol epoki, w której motoryzacja łączyła się z kulturą, sztuką i rywalizacją w najczystszej postaci. To on zdefiniował, czym może być samochód wyścigowy – i jak może wyglądać zwycięstwo z klasą. A jego legenda – nawet sto lat później – wciąż żyje na torach historycznych i w sercach miłośników motorsportu na całym świecie.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj