Co daje tuning silnika z zastosowaniem kompresora

Tuning silnika z zastosowaniem kompresora otwiera szerokie perspektywy na uzyskanie wyższych osiągów przy jednoczesnym zachowaniu responsywności jednostki napędowej w dolnym zakresie obrotów. W przeciwieństwie do turbosprężarki, kompresor nie wymaga wysokiego ciśnienia spalin ani zwłoki w reakcji – doładowuje silnik od najniższych obrotów. Dzięki temu samochód przyspiesza płynnie i natychmiastowo, co jest szczególnie doceniane w autach sportowych oraz tych użytkowanych na torze czy w motorsporcie amatorskim. Zainstalowanie kompresora mechanicznego pozwala nawet na 40–60% wzrost mocy maksymalnej przy fabrycznej jednostce, choć rzeczywisty efekt zależy od pojemności, wytrzymałości mechanicznej i charakterystyki silnika. Kompresor podnosi również moment obrotowy praktycznie w całym zakresie pracy, dzięki czemu pojazd zyskuje lepsze osiągi przy ruszaniu, w trakcie jazdy dynamicznej czy holowania cięższych przyczep. Wielką zaletą kompresora jest także utrzymanie naturalnego dźwięku silnika oraz brak efektu „turbo-dziury”. Tuning silnika oparty o mechaniczne doładowanie wymaga jednak szeregu modyfikacji: konieczne jest zastosowanie nie tylko odpowiedniej przekładni napędowej, ale bardzo często także wzmocnienie układu korbowo-tłokowego, zmiana mapy wtrysku i zapłonu, modyfikacja układu chłodzenia (intercooler, dodatkowe chłodnice oleju), a także montaż solidniejszych uszczelek i mocowań. Należy pamiętać o idealnym dopasowaniu parametrów kompresora do charakterystyki silnika, by uniknąć detonacji i niekontrolowanego wzrostu temperatury, co mogłoby skończyć się poważną usterką. Odpowiednio dobrany tuning kompresorowy pozwala na codzienne użytkowanie auta w komfortowy sposób, przy czym zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe wzrasta – głównie z powodu dodatkowej ilości powietrza i konieczności większego dawkowania paliwa. Dodatkowo, tuning taki zwiększa wymagania serwisowe: konieczna jest regularna kontrola pasków, łożysk i smarowania kompresora. Podsumowując, tuning silnika z kompresorem to skuteczna metoda na znaczne zwiększenie możliwości auta, pod warunkiem przeprowadzenia go profesjonalnie i uwzględnienia wszystkich elementów wpływających na trwałość jednostki napędowej.