Awaria chłodzenia inwertera w systemach hybrydowych to jeden z poważniejszych problemów, który bezpośrednio zagraża nie tylko pracy silnika elektrycznego, ale i całego napędu pojazdu. Inwerter jest kluczowym elementem układu hybrydowego – zamienia prąd stały z akumulatora na prąd zmienny zasilający silnik elektryczny oraz odwrotnie przy rekuperacji. Wysoka wydajność energetyczna i duże obciążenia powodują, że urządzenie bardzo szybko się nagrzewa. Dlatego producenci projektują wydajne układy chłodzenia (powietrzem lub cieczą), wyposażone w dedykowane wentylatory, wymienniki ciepła i czujniki temperatury. Awaria chłodzenia inwertera najczęściej objawia się nagłymi spadkami mocy, przechodzeniem samochodu w tryb awaryjny i wyświetleniem ostrzeżeń na desce rozdzielczej. Sterownik układu reaguje błyskawicznie na zbyt wysoką temperaturę, ograniczając wydajność jednostki lub zupełnie ją wyłączając, by zapobiec nieodwracalnym uszkodzeniom. Podstawowe przyczyny awarii to: wyciek płynu chłodniczego, zatkany wymiennik, niesprawny wentylator lub usterka pompy obiegowej. W autach z chłodzeniem cieczą może dojść do zapowietrzenia układu lub uszkodzenia czujników temperatury, co powoduje błędne sygnały do sterownika. Niekiedy awaria chłodzenia skutkuje przedwczesnym zużyciem elementów elektronicznych, a nawet spękaniem obudowy inwertera. Długofalowe skutki zignorowania problemu to trwałe uszkodzenie przetwornicy czy akumulatorów wysokonapięciowych. Diagnostyka tego typu usterek wymaga odczytu kodów błędów, sprawdzenia poziomu i stanu płynu chłodzenia, działania wentylatora oraz drożności kanałów powietrznych. Naprawa układu chłodzenia powinna być przeprowadzona niezwłocznie, bo dalsza eksploatacja grozi kosztowną wymianą skomplikowanych podzespołów hybrydowych.