Błąd czujnika MAF (Mass Air Flow), czyli przepływomierza masowego powietrza, wyświetlający się na desce rozdzielczej samochodu, jest sygnałem, że sterownik silnika odczytuje nieprawidłowe lub brakujące wartości dotyczące ilości powietrza zasysanego do silnika. Czujnik MAF należy do kluczowych elementów układu pomiarowego – na jego wskazaniach opiera się precyzyjne dawkowanie paliwa przez układ wtryskowy i sterowanie zapłonem, które mają bezpośredni wpływ na moc, spalanie i emisję spalin. Po wykryciu błędu przez ECU, zwykle pojawia się kontrolka „check engine”, a na testerze diagnostycznym rejestrowane są kody usterek P0100–P0104 czy P1101. Typowe konsekwencje usterki MAF to: przejście silnika w tryb awaryjny (sterownik bazuje na domyślnych wartościach, nie tych z rzeczywistych pomiarów), zwiększone lub niestabilne zużycie paliwa, utrata mocy, gorsza dynamika, szarpanie podczas przyspieszania, trudności z rozruchem, a czasem niestabilne obroty na biegu jałowym. W dłuższej perspektywie awaria MAF skutkuje szybszym zużyciem katalizatora, filtra DPF oraz powstawaniem depozytów w układzie dolotowym i wydechowym. Najczęstsze przyczyny błędu to: zabrudzenie elementu pomiarowego, uszkodzenie drucików lub sensora, przedmuchy za filtrem powietrza, niewłaściwa instalacja podciśnienia, przerwy w przewodach lub korozja złącza elektrycznego. By przywrócić prawidłową pracę silnika, należy dokonać diagnostyki – sprawdzić odczyty, przewody, złącza, dokładnie wyczyścić lub wymienić MAF i wykasować błąd w sterowniku. Nie należy ignorować tego komunikatu – skutki długotrwałej jazdy z niesprawnym czujnikiem będą nie tylko kosztowne, ale i niebezpieczne dla kondycji jednostki napędowej.