Błąd rozbieżności radaru i czujnika w samochodach wyposażonych w systemy hamowania awaryjnego (AEB), adaptacyjny tempomat (ACC) czy monitorowanie martwego pola (BSW) pojawia się wtedy, gdy centrala sterująca wykryje brak zgodności lub synchronizacji danych z różnych źródeł pomiarowych. Systemy bezpieczeństwa polegają na integracji sygnałów z czujników radarowych, lidarów, kamer i ultradźwięków – dane z każdego źródła trafiają do głównego komputera, który weryfikuje ich zgodność, by wyeliminować fałszywe alarmy i zagwarantować prawidłową reakcję pojazdu. Błąd ten może mieć różne przyczyny: najczęściej jest to rozkalibrowanie lub uszkodzenie któregoś z sensorów (np. po kolizji, wymianie zderzaka, mocnym uderzeniu w krawężnik), nieprawidłowy montaż elementu na obudowie pojazdu bądź awaria przewodu lub złącza komunikacyjnego. Rzadziej dotyczy samego radaru – częściej jest efektem niezgodności danych, które nie „składają się” w jeden logiczny obraz otoczenia (np. radar wykrywa obiekt, kamera nie widzi przeszkody, lub odwrotnie). Błąd taki wywołuje komunikaty w stylu: „rozbieżność danych radaru i czujnika”, „radar unavailable”, „sensor blocked” lub miganie ikon AEB/ACC na desce rozdzielczej. Wskazaniem jest niezwłoczne udanie się do serwisu, gdzie wykonana zostanie diagnostyka komputerowa, kalibracja sensorów oraz kontrola wszystkich połączeń. Ignorowanie tego typu błędu grozi całkowitą dezaktywacją systemów bezpieczeństwa, występowaniem fałszywych alarmów „duchów” oraz brakiem działań wspierających kierowcę w sytuacji realnego zagrożenia.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Co oznacza błąd rozbieżności radaru i czujnika