Czarne dymienie z wydechu podczas przyspieszania to wyraźny sygnał, że silnik nie spala paliwa w sposób prawidłowy. Najczęściej dotyczy to silników wysokoprężnych, ale może wystąpić także w jednostkach benzynowych. Główną przyczyną jest zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna, czyli nadmiar paliwa w stosunku do ilości powietrza. Podczas dynamicznego przyspieszania silnik potrzebuje więcej paliwa, a jeśli układ wtryskowy lub dolotowy nie działa prawidłowo, część paliwa nie zostaje całkowicie spalona i wydostaje się w postaci czarnego dymu.
Do najczęstszych przyczyn należą: zanieczyszczone lub uszkodzone wtryskiwacze, które nie rozpyłają paliwa prawidłowo, przez co część zostaje niespalona; brudny lub zatkany filtr powietrza, ograniczający dopływ powietrza do cylindrów; uszkodzenia przewodów dolotowych, nieszczelności lub problemy z przepływomierzem powietrza. W silnikach z turbosprężarką czarne dymienie może być także efektem jej zużycia lub uszkodzenia, co prowadzi do niewłaściwego doładowania i zaburzenia proporcji mieszanki.
Dymienie na czarno przy przyspieszaniu może być również skutkiem zużycia lub uszkodzenia filtra cząstek stałych (DPF), jeśli taki jest zamontowany. Zatkany lub niesprawny DPF nie wychwytuje cząstek sadzy, które wydostają się z wydechu podczas gwałtownego przyspieszania. W starszych pojazdach bez DPF czarne dymienie jest często oznaką zużycia układu wtryskowego, a także efektem nieprawidłowego tuningu silnika (np. zwiększenie dawki paliwa).
Warto pamiętać, że czarne dymienie nie tylko wpływa na środowisko i komfort jazdy, ale jest też sygnałem, że silnik wymaga pilnej diagnostyki i naprawy. Długotrwałe ignorowanie tego objawu prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy oraz przyspieszonego zużycia silnika i osprzętu.