Metaliczny dźwięk podczas zmiany biegów to sygnał, że w układzie przeniesienia napędu lub samej skrzyni biegów pojawiło się nieprawidłowe tarcie lub luz. Najczęściej taki dźwięk – szuranie, brzęczenie lub krótkie „zgrzytnięcie” – wskazuje na zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów, które nie są już w stanie wyrównać prędkości obrotowej kół zębatych podczas zmiany przełożenia. Może to być również efekt zużycia lub braku smarowania łożysk, a także nieprawidłowej pracy wybieraka biegów. Jeśli dźwięk pojawia się tylko przy wciskaniu lub puszczaniu sprzęgła, winne może być łożysko oporowe lub elementy wysprzęglania. Czasem metaliczny dźwięk to efekt nieprawidłowego ustawienia pedału sprzęgła lub zbyt szybkiej zmiany biegów, przez co synchronizatory nie nadążają z wyrównaniem obrotów. W każdym przypadku pojawienie się metalicznych odgłosów przy zmianie biegów wymaga diagnostyki – ignorowanie problemu prowadzi do szybkiego zużycia skrzyni biegów i sprzęgła.