Co oznacza mleczny olej w silniku bez objawów uszczelki głowicy?

Mleczny, kremowy kolor oleju silnikowego najczęściej kojarzy się z przedostawaniem się płynu chłodniczego do oleju na skutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Jednak zdarza się, że olej przybiera mleczną barwę nawet bez typowych objawów tej awarii – bez przegrzewania silnika, spadku mocy, dymienia z wydechu czy ubytku płynu chłodniczego. Najczęstszą przyczyną jest kondensacja wilgoci w silniku, zwłaszcza podczas jazdy na krótkich dystansach i w niskich temperaturach. Woda z powietrza skrapla się na zimnych ściankach silnika i miesza z olejem, tworząc emulsję o mlecznym kolorze. Problem ten dotyczy głównie aut użytkowanych sporadycznie, niewyjeżdżających poza miasto lub garażowanych w wilgotnych warunkach. Mleczny olej może być także efektem przedostawania się wody przez nieszczelności w układzie odpowietrzania skrzyni korbowej (odma), korku wlewu oleju lub przez nieszczelności w filtrze powietrza. Jeśli nie występują inne objawy uszkodzenia uszczelki głowicy, warto wykonać dłuższą trasę, by silnik osiągnął temperaturę roboczą i odparował wilgoć. Po kilku takich cyklach olej powinien wrócić do normalnej barwy. Jeśli mleczny kolor się utrzymuje, należy sprawdzić szczelność układu chłodzenia i odpowietrzania oraz wymienić olej i filtr.