Co oznacza szarpanie skrzyni biegów przy redukcji

0

Szarpanie skrzyni biegów przy redukcji to objaw, który może mieć różne przyczyny – zarówno mechaniczne, elektroniczne, jak i związane z nieprawidłową eksploatacją. Występuje najczęściej przy zmianie biegów w dół, kiedy auto zwalnia i skrzynia przełącza się na niższy bieg. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przekładnią manualną, automatyczną czy zautomatyzowaną, szarpnięcia przy redukcji są zawsze sygnałem, że coś w pracy układu przeniesienia napędu działa niewłaściwie.

W autach z manualną skrzynią biegów, szarpnięcia przy redukcji mogą wynikać z nieprawidłowej techniki zmiany biegów – np. zbyt gwałtownego puszczenia sprzęgła, niedopasowania prędkości obrotowej silnika do biegu (brak tzw. międzygazu) lub zbyt szybkiego przełączania biegów przy wysokich obrotach. Problem może również leżeć po stronie zużytego sprzęgła, zwłaszcza jeśli tarcza traci przyczepność lub docisk działa nierównomiernie. Czasami winna jest również poduszka silnika lub skrzyni, która przy gwałtownym przeciążeniu nie tłumi drgań i powoduje odczuwalne szarpnięcia w kabinie.

W przypadku automatycznych skrzyń biegów, szarpnięcia przy redukcji są zwykle bardziej niepokojące. Mogą być wynikiem zużycia lub zabrudzenia elektrozaworów, które sterują ciśnieniem oleju w przekładni. Gdy któryś z nich nie działa płynnie, zmiana biegów staje się gwałtowna i szarpana. Równie często przyczyną jest stary lub zanieczyszczony olej w skrzyni, który traci swoje właściwości smarne i hydrauliczne – szczególnie wtedy, gdy skrzynia nie była regularnie serwisowana. W bardziej zaawansowanych przypadkach szarpanie może wynikać z zużycia tarcz sprzęgłowych w przekładni planetarnej, błędów w module sterującym (TCU) lub nieprawidłowej pracy konwertera momentu obrotowego.

W dwusprzęgłowych skrzyniach DSG, Powershift, EDC i podobnych, szarpanie przy redukcji może wskazywać na problemy z kalibracją sprzęgieł, ich zużyciem lub przeciążeniem termicznym. Tego typu skrzynie są bardzo czułe na styl jazdy – częsta jazda w korku, gwałtowne przyspieszanie lub holowanie przyspieszają zużycie sprzęgieł. Niekiedy wystarczy ponowna adaptacja skrzyni (czyli reset ustawień komputerowych), ale w wielu przypadkach konieczna jest wymiana oleju w skrzyni i ewentualnie naprawa mechatroniki.

W niektórych autach przyczyną szarpnięć przy redukcji może być również usterka czujników prędkości obrotowej, pedału gazu, położenia skrzyni lub niewłaściwa komunikacja między sterownikami silnika i skrzyni. Wówczas auto nie otrzymuje prawidłowych danych do płynnego przełączenia przełożeń i wykonuje je z opóźnieniem lub w niewłaściwym momencie.

W każdym przypadku pierwszym krokiem do diagnozy powinna być komputerowa diagnostyka skrzyni i silnika, która pozwoli odczytać błędy z modułów sterujących. W wielu przypadkach błędów nie widać na desce rozdzielczej, ale są one zapisane w pamięci komputera.

Podsumowując – szarpanie skrzyni biegów przy redukcji może być efektem złej techniki jazdy, zużytego sprzęgła, problemów z poduszkami silnika, starym olejem, awarią elektrozaworów lub uszkodzeniem sterownika. W autach automatycznych i dwusprzęgłowych może też świadczyć o poważniejszym zużyciu komponentów przekładni. Im szybciej objawy zostaną zdiagnozowane i usunięte, tym mniejsze ryzyko trwałego uszkodzenia układu napędowego i kosztownych napraw.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj