Co oznacza trzask z rozrusznika przy rozładowanym akumulatorze?

Trzask lub charakterystyczne „kliknięcie” wydobywające się z okolic rozrusznika podczas próby uruchomienia silnika to jeden z najczęstszych objawów rozładowanego lub słabego akumulatora. Dźwięk ten powstaje, gdy elektromagnes rozrusznika (zwany też bendiksem) otrzymuje zbyt mały prąd, by uruchomić silnik elektryczny rozrusznika, ale wystarczający, by przesunąć zębatkę i wcisnąć ją w koło zamachowe. W efekcie słychać pojedynczy trzask lub serię szybkich kliknięć, ale silnik nie kręci się i nie odpala. Przyczyną tego zjawiska jest niewystarczające napięcie na biegunach akumulatora – w pełni sprawny rozrusznik wymaga napięcia powyżej 12 V i dużego prądu rozruchowego (kilkuset amperów). Jeśli akumulator jest rozładowany, zużyty, ma uszkodzoną celę lub występują problemy z połączeniami (luźne klemy, korozja), prąd rozruchowy jest zbyt mały, by uruchomić silnik. Trzask z rozrusznika może być także wynikiem uszkodzenia samego rozrusznika (zużyte szczotki, zatarte łożyska) lub wadliwego przekaźnika rozrusznika. Jednak w zdecydowanej większości przypadków winny jest rozładowany akumulator. W takiej sytuacji należy spróbować doładować baterię, sprawdzić połączenia na klemach oraz – jeśli problem się powtarza – rozważyć wymianę akumulatora na nowy.