Co oznacza wyciek oleju między blokiem a skrzynią biegów?

Wyciek oleju pojawiający się w okolicach styku bloku silnika i skrzyni biegów to jeden z najczęstszych i jednocześnie najbardziej niepokojących objawów, z jakimi może spotkać się właściciel samochodu. Taka lokalizacja wycieku bardzo często wskazuje na uszkodzenie uszczelniacza wału korbowego od strony skrzyni biegów, zwanego potocznie simmeringiem. Uszczelniacz ten odpowiada za szczelność na końcu wału korbowego i zapobiega przedostawaniu się oleju silnikowego do przestrzeni sprzęgła i dalej do skrzyni biegów. Jeśli uszczelniacz jest zużyty, sparciały lub uszkodzony mechanicznie, olej zaczyna przesączać się przez jego krawędź i spływa po powierzchni styku bloku z obudową skrzyni. Wyciek w tym miejscu może być również spowodowany nieszczelnością miski olejowej, uszkodzeniem uszczelki miski lub nawet pęknięciem bloku silnika, choć te przypadki są rzadsze. W niektórych konstrukcjach przyczyną może być także nieszczelność uszczelki pokrywy tylnej silnika. Charakterystycznym objawem jest pojawianie się plam oleju na styku silnika i skrzyni, a także tłustych śladów na spodzie pojazdu. W przypadku wycieku przez uszczelniacz wału korbowego dodatkowym problemem jest możliwość zanieczyszczenia sprzęgła, co prowadzi do jego ślizgania się, szarpania lub hałasów podczas pracy. Zignorowanie wycieku może skutkować szybkim spadkiem poziomu oleju, pogorszeniem smarowania i w konsekwencji poważnym uszkodzeniem silnika. W przypadku sprzęgieł suchych, przedostający się olej może również powodować nieprzyjemny zapach spalenizny w kabinie. Usunięcie wycieku wymaga najczęściej demontażu skrzyni biegów i wymiany uszczelniacza, co jest operacją pracochłonną, ale niezbędną dla dalszej, bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Warto pamiętać, że szybka reakcja na pojawienie się wycieku pozwala uniknąć kosztownych napraw i przedłuża żywotność zarówno silnika, jak i skrzyni biegów oraz sprzęgła.