Co oznacza zaolejona świeca zapłonowa?

Zaolejona świeca zapłonowa to sygnał, którego nie wolno lekceważyć, ponieważ świadczy o poważnych problemach w pracy silnika. Świece zapłonowe są elementem, który bezpośrednio uczestniczy w procesie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, a ich stan odzwierciedla kondycję jednostki napędowej. Jeśli na świecy pojawia się olej, może to oznaczać kilka różnych usterek. Najczęstszą przyczyną jest nieszczelność uszczelki pokrywy zaworów – z czasem gumowa uszczelka twardnieje, pęka i traci elastyczność, co pozwala olejowi przedostawać się do wnętrza kanałów świec. W efekcie olej spływa po gwincie i osadza się na izolatorze oraz elektrodach świecy. Inną przyczyną może być zużycie uszczelki samej świecy zapłonowej, która w niektórych silnikach jest integralną częścią uszczelki pokrywy zaworów. Jeśli uszczelka świecy jest nieszczelna, olej przedostaje się przez gwint do komory świecy. Bardziej poważnym problemem jest przedostawanie się oleju do komory spalania przez zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe. Wtedy olej jest spalany razem z paliwem, a na świecy pojawia się tłusty, czarny osad. Skutkiem zaolejonej świecy są trudności z odpalaniem silnika, nierówna praca, szarpanie, spadek mocy, a nawet przerwy w zapłonie. Jeśli problem dotyczy wszystkich świec, może to świadczyć o poważnym zużyciu silnika. W przypadku pojedynczych świec najczęściej winna jest uszczelka pokrywy zaworów lub uszczelka świecy. Rozwiązaniem jest wymiana uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki świecy lub, w przypadku zużycia pierścieni tłokowych, poważniejsza naprawa silnika. Regularna kontrola świec i szybka reakcja na objawy pozwala uniknąć kosztownych napraw i zapewnia prawidłową pracę silnika.