Chwilowa utrata trybu EV (Electric Vehicle Mode) w samochodach hybrydowych to sytuacja, która może zdarzyć się zarówno w nowych, jak i kilkuletnich pojazdach, i nie zawsze oznacza poważną awarię. Najczęstsze powody czasowego wyłączenia napędu elektrycznego to: 1) zbyt niski poziom naładowania baterii trakcyjnej – układ HV ogranicza dostępność trybu EV, by nie dopuścić do głębokiego rozładowania; 2) zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura ogniw (w upale, mrozie lub po długiej pracy pod obciążeniem tryb EV może wyłączyć się w ramach ochrony pakietu HV); 3) gwałtowne wciśnięcie pedału gazu – żądanie wysokiej mocy powoduje automatyczne uruchomienie silnika spalinowego zgodnie z algorytmem ECU; 4) zbyt wysoka prędkość jazdy (w zależności od modelu hybrydy graniczna prędkość trybu EV to najczęściej 45–80 km/h, po jej przekroczeniu do gry włącza się silnik spalinowy); 5) tryb DEFROST, ogrzewanie kabiny lub intensywnie działająca klimatyzacja, które obniżają dostępność napędu wyłącznie elektrycznego; 6) aktywne ostrzeżenia lub błędy HV. Oprogramowanie sterujące hybrydą automatycznie wybiera idealny sposób napędu w danych warunkach, by zapewnić efektywność i bezpieczeństwo – tryb EV jest dostępny tylko wtedy, gdy system uzna, że akumulator, temperatura i parametry pracy gwarantują niezawodność i ochronę komponentów. W sytuacji utraty EV warto sprawdzić poziom naładowania, temperaturę otoczenia, funkcje klimatyzacji, a także ewentualne komunikaty ostrzegawcze.