Co powoduje wyższe spalanie w hybrydzie latem

Wzrost zużycia paliwa w samochodach hybrydowych podczas letnich miesięcy to zjawisko dobrze znane wszystkim użytkownikom tego typu pojazdów, chociaż intuicyjnie można by się spodziewać, że to zima jest trudniejsza dla ekonomii. Tymczasem latem po osiągnięciu wyższych temperatur środowiskowych i wnętrza pojazdu zużycie paliwa często rośnie nawet o 10–20% w porównaniu do wiosny czy jesieni. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest intensywna praca klimatyzacji. Systemy hybrydowe, zwłaszcza w trybach jazdy miejskiej, często korzystają z napędu elektrycznego przy niskich prędkościach, ale gdy klimatyzacja wymaga mocnego chłodzenia – szczególnie przy postoju lub wolnej jeździe – silnik spalinowy zaczyna pracować dłużej i częściej, by zasilić sprężarkę klimatyzacji oraz utrzymać optymalny poziom energii w akumulatorze trakcyjnym. Oprócz klimatyzacji, na letnie zużycie paliwa wpływają także inne czynniki: zwiększone obciążenie układu elektrycznego (ładowanie urządzeń, wentylatory, radio itp.), jazda w korkach z włączonym ogrzewaniem szyb (parowanie przy zmianie temperatur), podwyższona temperatura akumulatora trakcyjnego wymagająca intensywnego chłodzenia i – w autach hybrydowych typu plug-in – częstsze używanie silnika spalinowego do schładzania wnętrza podczas ładowania, gdy samochód stoi z włączoną klimatyzacją. Nie bez znaczenia są także różnice w stylu jazdy: szybkie przyspieszanie, gwałtowne hamowania w upalne dni, a także przewożenie większej liczby pasażerów lub bagażu podczas wyjazdów wakacyjnych. Warto pamiętać, że letnie ciśnienie powietrza w oponach wpływa na opory toczenia – opona nagrzana ma większą powierzchnię styku, co oznacza wyższe zużycie paliwa. Dodatkowo na autostradzie przy wyższych prędkościach silnik spalinowy jest dużo częściej aktywny niż w trybie miejskim, przez co efekt hybrydowej oszczędności się zmniejsza. Aby ograniczyć spalanie latem, warto korzystać z klimatyzacji rozsądnie, wietrzyć auto przed ruszeniem, utrzymywać odpowiednie ciśnienie w oponach i stosować płynny, przewidujący styl jazdy. Nie należy jednak przesadnie martwić się niewielkim wzrostem zużycia – jest on naturalny dla hybryd i rekompensowany niższym spalaniem w chłodniejszych miesiącach.