Co robić, gdy kontrolka oleju zapala się po każdym postoju?

Zapalająca się kontrolka oleju po każdym postoju to sygnał, którego nie wolno lekceważyć. Najczęściej oznacza to, że ciśnienie oleju w układzie smarowania spada do niebezpiecznie niskiego poziomu, zwłaszcza na biegu jałowym lub przy niskich obrotach. Przyczyną może być zbyt niski poziom oleju, zużycie pompy oleju, zapchany filtr oleju, zanieczyszczony smok olejowy lub powiększone luzy w panewkach. Czasem winny jest uszkodzony czujnik ciśnienia oleju, ale nie należy tego zakładać bez sprawdzenia stanu układu smarowania. Pierwszym krokiem po zaobserwowaniu problemu powinno być sprawdzenie poziomu oleju na bagnecie – jeśli jest poniżej minimum, należy natychmiast go uzupełnić. Jeżeli poziom jest prawidłowy, a kontrolka nadal się zapala, należy sprawdzić szczelność układu, stan filtra i ewentualne wycieki. Warto również zwrócić uwagę na dźwięki dochodzące z silnika – metaliczne stuki, szumy czy wzrost temperatury mogą świadczyć o poważnych problemach z ciśnieniem oleju. W przypadku starszych silników, zapalanie się kontrolki na biegu jałowym może być skutkiem zużycia pompy oleju lub powiększonych luzów w układzie korbowo-tłokowym, co wymaga pilnej diagnostyki i naprawy. Czasem problemem jest zabrudzona przepustnica, która powoduje zbyt niskie obroty na biegu jałowym i chwilowy spadek ciśnienia oleju – w takim przypadku czyszczenie przepustnicy może rozwiązać sprawę. Jeśli po sprawdzeniu wszystkich podstawowych elementów problem nie ustępuje, należy udać się do warsztatu, gdzie mechanik przeprowadzi pomiar ciśnienia oleju manometrem i zlokalizuje przyczynę. Ignorowanie kontrolki ciśnienia oleju może doprowadzić do zatarcia silnika i bardzo kosztownych napraw.