Układ hamulcowy to najważniejszy element bezpieczeństwa w samochodzie, dlatego jego konserwacja powinna być regularna i wykonywana zgodnie z zasadami sztuki mechanicznej. Wielu kierowców zastanawia się, co smarować w hamulcach i jakich środków do tego używać, aby nie pogorszyć skuteczności działania hamulców. Podstawową zasadą jest, że same powierzchnie cierne klocków i tarcz hamulcowych nigdy nie mogą być smarowane, ponieważ ich zadaniem jest tarcie powodujące zatrzymanie pojazdu. Smarowanie dotyczy elementów prowadnic zacisków hamulcowych oraz powierzchni stykowych, gdzie klocek współpracuje z jarzmem. Prowadnice zacisków muszą być utrzymane w czystości i nasmarowane specjalnym smarem wysokotemperaturowym odpornym na działanie soli, wody i wysokich temperatur – najczęściej są to preparaty na bazie silikonu, ceramiki lub miedzi. Smarowanie tych punktów eliminuje ryzyko zapiekania się zacisków, wydłuża żywotność klocków i tarcz oraz zapewnia równomierne hamowanie. Kolejny element wymagający zabezpieczenia to tylna część klocka – punkt styku z tłoczkiem zacisku. Nałożenie cienkiej warstwy specjalnego smaru redukuje piszczenie i wibracje hamulców. Absolutnie nie należy stosować smarów ogólnych, np. litowych czy grafitowych, ponieważ nie wytrzymują temperatur pracy hamulców i mogą spowodować trwałe uszkodzenie. Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców to smarowanie całych klocków lub przypadkowe zatłuszczenie tarcz, co kończy się drastycznym spadkiem skuteczności hamowania. Profesjonaliści zalecają również czyszczenie jarzma specjalnymi szczotkami i preparatami przed nałożeniem smaru, aby zapewnić trwałość konserwacji. Koszty zastosowania odpowiednich środków są relatywnie niskie, ponieważ dobry smar ceramiczny to wydatek rzędu 30–60 zł, a usługa w warsztacie kosztuje zwykle około 100–200 zł. Zaniedbanie tego aspektu prowadzi do znacznie większych kosztów, w tym konieczności wymiany nierównomiernie zużytych tarcz i klocków. Prawidłowe smarowanie hamulców to nie tylko dbałość o komfort jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo, dlatego warto wiedzieć, które miejsca można smarować i korzystać wyłącznie z dedykowanych, wysokotemperaturowych preparatów.