Co to jest blow-by i jak wpływa na silnik?

Blow-by to pojęcie określające zjawisko przedmuchów gazów spalinowych z komory spalania do skrzyni korbowej silnika spalinowego. W idealnych warunkach pierścienie tłokowe szczelnie oddzielają komorę spalania od skrzyni korbowej, jednak w praktyce zawsze pewna ilość gazów przedostaje się przez szczeliny między tłokiem a cylindrem. Zjawisko to nasila się wraz ze zużyciem pierścieni tłokowych i cylindrów, a jego skutki mogą być poważne dla kondycji jednostki napędowej.

Blow-by powoduje wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej, co prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji. Przede wszystkim, nadmiar gazów i par oleju jest odprowadzany przez układ odmy (odpowietrzenia skrzyni korbowej) do układu dolotowego lub atmosfery. Jeśli ilość przedmuchów jest duża, może dojść do zapchania odmy, wzrostu ciśnienia i wyciskania oleju przez uszczelniacze wału korbowego, wałków rozrządu czy pokrywę zaworów. Efektem są wycieki oleju, wzrost zużycia oleju oraz zanieczyszczenie układu dolotowego olejową mgiełką.

Zwiększone przedmuchy (blow-by) prowadzą także do spadku kompresji, pogorszenia sprawności silnika, trudności z rozruchem, nierównej pracy, spadku mocy i wzrostu emisji spalin. W oleju mogą pojawić się produkty spalania, które przyspieszają degradację środka smarnego i zwiększają ryzyko powstawania nagaru oraz osadów w silniku. Długotrwałe ignorowanie problemu prowadzi do przyspieszonego zużycia pierścieni tłokowych, tłoków, cylindrów i innych kluczowych elementów jednostki napędowej.

Podsumowując, blow-by to przedmuchy gazów spalinowych do skrzyni korbowej, które negatywnie wpływają na ciśnienie w silniku, zużycie oleju, kompresję, czystość układu dolotowego i trwałość jednostki. Regularna kontrola stanu pierścieni tłokowych, odmy i szybka reakcja na objawy blow-by pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.