Czujnik uderzenia bocznego to wyspecjalizowany element układu bezpieczeństwa biernego, którego zadaniem jest błyskawiczne wykrycie kolizji bocznej i uruchomienie poduszek powietrznych oraz napinaczy pasów, chroniących pasażerów przed skutkami uderzenia z boku. Współczesne systemy SRS korzystają z kilku typów czujników: przyspieszeniowych, mechanicznych i ciśnieniowych. Najczęściej spotykane są czujniki przyspieszeniowe, w których miniaturny moduł MEMS rejestruje nagły przyrost siły działającej na pojazd w kierunku poprzecznym. Czujnik taki umieszczony jest najczęściej w dolnej części słupków B, progach lub pod siedzeniami – w zależności od konstrukcji auta. Działanie czujnika polega na ciągłym monitorowaniu przyspieszenia bocznego oraz różnic ciśnień (w wersjach z czujnikami ciśnienia powietrza w drzwiach) i natychmiastowym przekazaniu sygnału do sterownika SRS, jeżeli przekroczony zostanie zaprogramowany próg. Sygnał z czujnika jest analizowany wielokrotnie na sekundę, aby uniknąć fałszywych wyzwoleń od np. mocniejszych drgań podwozia. W momencie wykrycia rzeczywistego, gwałtownego zderzenia bocznego, centralka SRS w ciągu kilku milisekund uruchamia konkretną sekwencję: aktywuje poduszki boczne, kurtyny powietrzne oraz napinacze pasów po stronie uderzenia. W najnowszych konstrukcjach każdy czujnik wyposażony jest w autodiagnostykę i na bieżąco zgłasza stan gotowości – jeśli wykryje uszkodzenie, przerwę w obwodzie lub utratę kalibracji, sterownik zapisuje błąd, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka airbag. Sprawność czujnika uderzenia bocznego przekłada się na bezpieczeństwo pasażerów siedzących tuż obok drzwi – jego prawidłowe zadziałanie gwarantuje błyskawiczną ochronę ciała podczas nagłego, bocznego zderzenia.