Co zrobić, gdy auto samoczynnie skręca

Samoczynne skręcanie samochodu podczas jazdy to problem, który może mieć zarówno podłoże mechaniczne, jak i elektroniczne, coraz częściej związane z systemami wspomagania oraz asystentami jazdy. Najczęściej przyczyną są usterki układu kierowniczego (luzy, uszkodzona przekładnia, wahacze, końcówki drążków), nierównomiernie zużyte lub źle napompowane opony albo źle ustawiona geometria kół. Jednak we współczesnych autach, jeśli objaw pojawia się tylko przy aktywnym asystencie pasa ruchu czy systemie automatycznego parkowania, trzeba w pierwszej kolejności sprawdzić czujniki i sterowniki ADAS. Wadliwa kalibracja kamer (np. po wymianie szyby bez ponownego ustawienia), uszkodzenie czujników kąta skrętu lub ABS, czy błąd programu sterującego mogą powodować mylną interpretację położenia samochodu i wymuszać skręty bez udziału kierowcy. Jeżeli samochód samoczynnie skręca na prostym odcinku, należy natychmiast dezaktywować elektronicznych asystentów (wyłączyć Lane Assist, automatyczne parkowanie), a następnie niezwłocznie udać się do serwisu w celu diagnostyki. Warsztat powinien rozpocząć od sprawdzenia mechaniki, stanu zawieszenia i przekładni kierowniczej, a następnie przeprowadzić testy ADAS i kalibrację wszystkich kamer, radarów oraz czujników układu jezdnego. Ignorowanie problemu grozi nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu i utratą kontroli. Diagnoza powinna być kompleksowa i nie ograniczać się tylko do jednego układu – współczesne auta mają powiązane systemy i nawet drobny błąd oprogramowania potrafi doprowadzić do poważnych konsekwencji.