Co zrobić, gdy olej kapie z górnych partii silnika?

Wycieki oleju z górnych partii silnika to problem, który może mieć różne przyczyny i wymaga szybkiej interwencji, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom jednostki napędowej. Najczęstszą przyczyną kapania oleju z góry jest uszkodzona lub zużyta uszczelka pokrywy zaworów, która z czasem traci swoje właściwości elastyczne, pęka lub ulega odkształceniu. W efekcie olej zaczyna przesączać się na zewnątrz, ściekając po ściankach silnika i często trafiając na gorące elementy, co może powodować nieprzyjemny zapach spalenizny, a w skrajnych przypadkach nawet ryzyko pożaru. Innymi potencjalnymi źródłami wycieku mogą być nieszczelności wokół czujników, przewodów olejowych lub uszkodzenia mechaniczne pokrywy zaworów. Pierwszym krokiem po zauważeniu wycieku powinno być dokładne oczyszczenie silnika i zlokalizowanie miejsca wycieku. Następnie należy wymienić uszczelkę pokrywy zaworów, a jeśli to konieczne – także uszczelki czujników lub przewodów. Ważne jest, aby podczas montażu nowej uszczelki dokładnie oczyścić powierzchnie przylegania i użyć odpowiedniego momentu dokręcania śrub, aby nie doprowadzić do jej uszkodzenia. Jeśli wyciek pochodzi z innego miejsca, np. z czujnika ciśnienia oleju lub przewodu, należy wymienić uszkodzony element. Regularne kontrole i szybka reakcja na pierwsze objawy wycieku pozwalają uniknąć poważnych awarii, takich jak zatarcie silnika czy uszkodzenie układu zapłonowego przez zalanie olejem.