Czujnik ciśnienia doładowania, często określany mianem „boost sensor” lub czujnik MAP w wersji turbo, to krytyczny element każdego silnika wyposażonego w turbosprężarkę. Odpowiada za ciągły pomiar rzeczywistego ciśnienia powietrza w układzie dolotowym po sprężarce, a tym samym informuje ECU o poziomie doładowania. Precyzyjny odczyt z tego czujnika pozwala komputerowi sterującemu silnikiem regulować dawkę paliwa, kąt zapłonu, pracę zaworu upustowego (wastegate), a także sterowanie zaworem recyrkulacji powietrza (BOV) tak, aby ciśnienie doładowania zawsze mieściło się w bezpiecznych i wydajnych granicach. Znaczenie czujnika ciśnienia doładowania polega przede wszystkim na ochronie przed zbyt dużym doładowaniem (overboost) – w razie nadmiernego wzrostu ciśnienia, sterownik ograniczy moc, zamknie zawór upustowy lub ostrzeże kierowcę. Jeśli czujnik działa nieprawidłowo – np. zawyża lub zaniża faktyczny poziom doładowania – efektem są liczne problemy: spadek osiągów, szarpanie podczas przyspieszania, wchodzenie w tryb awaryjny, a nawet ryzyko uszkodzenia turbiny i tłoków. Objawami usterki mogą być również nierówna praca silnika, nagłe spadki lub skoki mocy, a na desce rozdzielczej pojawić się mogą błędy typu P0235–P0246. Diagnozowanie czujnika obejmuje sprawdzenie wartości ciśnienia w trybie rzeczywistym podczas jazdy, porównanie ich z wartościami przewidzianymi dla danej jednostki, a w razie potrzeby kontrolę przewodów podciśnienia oraz czyszczenie elementu pomiarowego. Precyzyjne i dynamiczne działanie turbo jest możliwe tylko przy sprawnym czujniku ciśnienia doładowania – od jego jakości zależy nie tylko moc, ale i bezpieczeństwo oraz bezawaryjna praca całego silnika.