Czujnik ciśnienia w kolektorze (MAP – Manifold Absolute Pressure sensor) to element stosowany w układach dolotowych silników benzynowych i wysokoprężnych, odpowiadający za stałe monitorowanie ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym. Jego pomiary są kluczowe dla prawidłowego ustalania dawki paliwa, kąta wyprzedzenia zapłonu oraz kontroli pracy turbosprężarki. Awaria czujnika ciśnienia w kolektorze powoduje niewłaściwe obliczenia przez sterownik silnika, objawiające się spadkiem mocy, niestabilną pracą na biegu jałowym, wzrostem zużycia paliwa, twardym rozruchem i błędami w układzie EGR czy DPF. Aby zdiagnozować czujnik MAP, należy najpierw sprawdzić błędy diagnostyczne za pomocą komputera (np. obecność kodów P0105–P0109). Następnie można odczytać w czasie rzeczywistym wskazania czujnika – poprawne wartości podczas pracy silnika powinny zmieniać się płynnie w zależności od obrotów i obciążenia. Wskazania „zamrożone” lub nierealistyczne sygnalizują uszkodzenie. Czujnik należy zdemontować i skontrolować element membranowy oraz otwory pomiarowe pod kątem zabrudzeń (olej, sadza lub wilgoć mogą go blokować). Pomiar napięcia wyjściowego i rezystancji powinien być porównywany z wartościami katalogowymi producenta – każde odstępstwo wymaga wymiany elementu. Diagnoza i czyszczenie czujnika MAP to jedna z podstawowych procedur naprawczych przy problemach z pracą silnika, osiągami czy emisją spalin.