Czujnik MAF (Mass Air Flow), czyli miernik masowego przepływu powietrza, to podzespół odpowiadający za precyzyjne określenie ilości powietrza dostającego się do silnika. MAF znajduje się w kanale dolotu powietrza – najczęściej tuż za filtrem powietrza, między obudową filtra a przepustnicą lub przewodem prowadzącym do kolektora dolotowego. W nowoczesnych silnikach jest to niewielki podłużny czujnik z konektorem elektrycznym, zwykle przykręcony na dwie śruby lub mocowany zatrzaskami. Do jego głównych objawów nieprawidłowego działania należą: falowanie obrotów, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, nieudane odpalanie, zapalanie się kontrolki „check engine” i błędy mieszanki paliwowo-powietrznej. Regularne czyszczenie czujnika MAF jest niezbędne w pojazdach użytkowanych w zapylonym środowisku lub ze słabo działającym filtrem powietrza, a pierwsze oznaki zabrudzenia można wykryć już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Do czyszczenia MAF nie wolno używać sprayów do hamulców ani rozpuszczalników; najlepiej zastosować dedykowany preparat do czyszczenia MAF dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Przed rozpoczęciem prac należy odłączyć akumulator, wyjąć czujnik z obudowy, spryskać delikatnie element pomiarowy (jest bardzo kruchy!) i odczekać do całkowitego odparowania preparatu. Demontaż czujnika zaleca się przeprowadzać z najwyższą ostrożnością – uszkodzenie cienkich drucików znajdujących się wewnątrz najczęściej skutkuje koniecznością zakupu nowej części. Po dokładnym oczyszczeniu i powtórnym zamontowaniu MAF należy sprawdzić na komputerze diagnostycznym, czy wartości przepływu wróciły do normy. Warto pamiętać, że regularna kontrola i czyszczenie czujnika MAF to gwarancja prawidłowego dawkowania paliwa, optymalnej mocy silnika i niskiego spalania.