Czujnik MAF (Mass Air Flow), czyli przepływomierz masowego przepływu powietrza, jest jednym z najważniejszych podzespołów wpływających na precyzję dawkowania paliwa i sprawne funkcjonowanie współczesnych silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Po wymianie czujnika na nowy lub regenerowany niezbędna jest prawidłowa kalibracja sensora. Kalibracja to proces resetowania i ponownej nauki adaptacyjnych wartości przez sterownik silnika, umożliwiający ECU dostosowanie parametrów pracy do rzeczywistych wskazań nowego komponentu. Brak tej procedury skutkuje błędami mieszanki (za bogata lub za uboga), falowaniem obrotów, zwiększonym spalaniem, ograniczeniem mocy silnika i częstym świeceniem się kontrolki check engine. Nieprawidłowo skalibrowany MAF sprawia, że komputer opiera się na starych, niedopasowanych adaptacjach, przez co reakcja silnika na gaz może być ospała, a odczyty z czujnika niezgodne z rzeczywistością. W niektórych pojazdach kalibrację MAF wykonuje się automatycznie w procesie auto-adaptacji (po przejechaniu kilku-kilkunastu kilometrów), jednak warto po wymianie czujnika wymusić procedurę resetu przez komputer diagnostyczny – poprzez kasowanie wartości adaptacyjnych oraz ewentualną synchronizację mieszanki na biegu jałowym. W starszych modelach należy odłączyć akumulator na 30–60 minut, by ECU samoczynnie zresetowało ustawienia. Bardzo ważne jest, by montować wyłącznie czujniki dobrej jakości – nieoryginalne lub uszkodzone MAF-y często powodują nagłe pogorszenie parametrów jazdy nawet po przeprowadzeniu poprawnej adaptacji. W przypadku utrzymywania się problemów po wymianie i kalibracji należy również zweryfikować szczelność dolotu i stan filtra powietrza, ponieważ każdy wyciek lub zanieczyszczenie wpływa na pracę czujnika oraz skuteczność całej operacji kalibracji.