Czujnik położenia przepustnicy (TPS – Throttle Position Sensor) to jeden z kluczowych komponentów sterujących silnikiem. Odpowiada za przekazanie do ECU sygnałów o aktualnym otwarciu przepustnicy, co pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa, ustawianie momentu zapłonu oraz sterowanie biegiem jałowym. Po każdej wymianie czujnika TPS, naprawie układu dolotowego, aktualizacji oprogramowania lub wymianie akumulatora niezbędne jest przeprowadzenie procedury adaptacji – „nauczenia” sterownika nowych krańcowych wartości położenia przepustnicy. Typowe błędy adaptacji obejmują niepełne lub niepoprawne domknięcie przepustnicy w pozycji jałowej, nierówną lub falującą pracę silnika na wolnych obrotach, opóźnioną reakcję na pedał gazu oraz wyraźne problemy z przyspieszaniem. Zbyt szybkie lub opóźnione zamknięcie przepustnicy skutkuje podcięciami mocy, szarpaniem oraz nagłym zwiększeniem zużycia paliwa. Częstym symptomem błędów adaptacyjnych jest wyświetlanie komunikatu serwisowego na desce rozdzielczej, pojawienie się kodów błędów (np. P0120-P0123) oraz przechodzenie silnika w tryb awaryjny. Zdarza się także, że nieprawidłowa adaptacja uniemożliwia korzystanie z tempomatu, start-stop lub sprawia, że aut o wyraźnie reaguje na minimalny ruch pedału gazu. Błędy adaptacji mogą być efektem pośpiechu, braku zgodności procedur z instrukcją techniczną lub pominięcia resetu ECU po wymianie podzespołów. Każda adaptacja powinna przebiegać według wytycznych producenta – najczęściej przez serwisowy komputer diagnostyczny lub zgodnie z procedurą opisaną w instrukcji obsługi (np. kilkukrotne wciśnięcie i puszczenie pedału gazu na zapłonie). Tylko prawidłowo wykonana adaptacja pozwala na płynną i dynamiczną jazdę, oszczędność paliwa i długowieczność układu dolotowego.