Sprawdzenie czujnika położenia wału korbowego bez użycia komputera diagnostycznego to wyzwanie, ale zadanie jak najbardziej możliwe do wykonania przez doświadczonego użytkownika lub mechanika. Czujnik położenia wału to jeden z kluczowych elementów dla pracy silnika – odpowiada za prawidłowe określenie pozycji wału korbowego, a więc właściwy zapłon i wtrysk paliwa. Bez tego czujnika silnik nie odpali lub będzie pracował bardzo niestabilnie. Przede wszystkim należy zlokalizować czujnik – zazwyczaj montowany jest w pobliżu koła zamachowego, przy bloku silnika lub skrzyni biegów. Pierwszą prostą metodą będzie inspekcja wizualna: sprawdź, czy przewody czujnika nie są przetarte, uszkodzone lub zaolejone, a złącze jest czyste i dobrze podłączone. Następnie można przeprowadzić pomiar oporu elektrycznego za pomocą multimetru. Po odłączeniu wtyczki czujnika mierzymy oporność pomiędzy jego pinami – wartości różnią się w zależności od typu, ale najczęściej mieszczą się w zakresie od kilkuset omów do kilku kilo-omów dla indukcyjnych oraz kilkunastu (20–30) omów dla czujników Halla. Jakiekolwiek znacznie odbiegające wyniki (0 omów – zwarcie, ∞ – rozwarcie) wskazują na uszkodzenie elementu. Drugą metodą jest sprawdzenie, czy czujnik generuje sygnał podczas ręcznego obracania wałem. W tym celu ustaw multimetr na pomiar napięcia zmiennego (V~), przyłóż sondy do pinów sygnałowych czujnika i powoli obracaj wałem – jeśli czujnik działa, na wyświetlaczu pojawi się niewielki, lecz wyraźnie zmieniający się sygnał (kilkadziesiąt do kilkuset miliwoltów). W czujnikach Halla należy zasilić go napięciem 5V i szukać zmiany napięcia wyjściowego (0–5V), ale tutaj zalecana jest większa ostrożność. Warto też sprawdzić przewody masowe i sygnałowe pod kątem przerw, przetarć i korozji. Jeżeli czujnik wygląda na sprawny, a silnik dalej nie odpala – sprawdź koło impulsowe (mogło ulec zanieczyszczeniu, zużyciu lub uszkodzeniu) i instalację elektryczną sensora. Ostatecznie najlepszą metodą jest jednak diagnoza komputerowa – nawet najprostszy interfejs OBD potwierdzi lub wykluczy problem kodem błędu. Sprawdzenie czujnika bez komputera daje dobre rozeznanie, ale wymaga dokładności i cierpliwości.