Czujnik położenia wału – jak sprawdzić bez komputera

Sprawdzenie czujnika położenia wału korbowego bez użycia komputera diagnostycznego to wyzwanie, ale zadanie jak najbardziej możliwe do wykonania przez doświadczonego użytkownika lub mechanika. Czujnik położenia wału to jeden z kluczowych elementów dla pracy silnika – odpowiada za prawidłowe określenie pozycji wału korbowego, a więc właściwy zapłon i wtrysk paliwa. Bez tego czujnika silnik nie odpali lub będzie pracował bardzo niestabilnie. Przede wszystkim należy zlokalizować czujnik – zazwyczaj montowany jest w pobliżu koła zamachowego, przy bloku silnika lub skrzyni biegów. Pierwszą prostą metodą będzie inspekcja wizualna: sprawdź, czy przewody czujnika nie są przetarte, uszkodzone lub zaolejone, a złącze jest czyste i dobrze podłączone. Następnie można przeprowadzić pomiar oporu elektrycznego za pomocą multimetru. Po odłączeniu wtyczki czujnika mierzymy oporność pomiędzy jego pinami – wartości różnią się w zależności od typu, ale najczęściej mieszczą się w zakresie od kilkuset omów do kilku kilo-omów dla indukcyjnych oraz kilkunastu (20–30) omów dla czujników Halla. Jakiekolwiek znacznie odbiegające wyniki (0 omów – zwarcie, ∞ – rozwarcie) wskazują na uszkodzenie elementu. Drugą metodą jest sprawdzenie, czy czujnik generuje sygnał podczas ręcznego obracania wałem. W tym celu ustaw multimetr na pomiar napięcia zmiennego (V~), przyłóż sondy do pinów sygnałowych czujnika i powoli obracaj wałem – jeśli czujnik działa, na wyświetlaczu pojawi się niewielki, lecz wyraźnie zmieniający się sygnał (kilkadziesiąt do kilkuset miliwoltów). W czujnikach Halla należy zasilić go napięciem 5V i szukać zmiany napięcia wyjściowego (0–5V), ale tutaj zalecana jest większa ostrożność. Warto też sprawdzić przewody masowe i sygnałowe pod kątem przerw, przetarć i korozji. Jeżeli czujnik wygląda na sprawny, a silnik dalej nie odpala – sprawdź koło impulsowe (mogło ulec zanieczyszczeniu, zużyciu lub uszkodzeniu) i instalację elektryczną sensora. Ostatecznie najlepszą metodą jest jednak diagnoza komputerowa – nawet najprostszy interfejs OBD potwierdzi lub wykluczy problem kodem błędu. Sprawdzenie czujnika bez komputera daje dobre rozeznanie, ale wymaga dokładności i cierpliwości.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: