Czujnik położenia wału korbowego jest jednym z najważniejszych elementów układów pomiarowych współczesnych silników. Dostarcza informacji o aktualnej pozycji i prędkości obrotowej wału korbowego, umożliwiając komputerowi ECU precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa oraz zapłonem. Po wymianie czy naprawie tego czujnika, a także po poważnych pracach naprawczych silnika (np. zmiana rozrządu, wymiana wału), konieczny jest reset oraz adaptacja czujnika położenia wału. Reset polega zwykle na skasowaniu pamięci błędów w sterowniku ECU przy użyciu testera diagnostycznego oraz przeprowadzeniu specjalnych procedur startowych. Adaptacja wymaga przeprowadzenia kilku czynności podczas uruchamiania auta: rozgrzania silnika do temperatury roboczej, pozwolenia, by ECU zapisało nowe położenia zero i punkty synchronizacji wału korbowego względem wałka rozrządu. Czasem niezbędne jest kilkukrotne odpalanie i przejazd testowy z różnym obciążeniem, by komputer nauczył się nowych wartości. Nieprawidłowa adaptacja lub jej brak skutkują trudnościami z rozruchem, nierówną pracą silnika, nieoczekiwanym gaśnięciem lub przejściem jednostki w tryb awaryjny. Najlepiej przeprowadzać adaptację według zaleceń producenta i zawsze z profesjonalnym narzędziem diagnostycznym – próby resetowania czujnika domowymi sposobami nie przynoszą pełnych efektów i mogą prowadzić do zakodowania nowych błędów. Regularna korekta ustawień po większych serwisach pozwala na długą, bezproblemową eksploatację silnika i zmniejsza ryzyko poważnych awarii.