Czujnik różnicy ciśnień to jeden z kluczowych komponentów w układach kontroli emisji spalin, szczególnie w pojazdach wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF/GPF). Jego zadaniem jest porównywanie wartości ciśnienia spalin przed i za filtrem, co pozwala na ocenę stopnia zapchania oraz inicjowanie procedury regeneracji. Prawidłowo funkcjonujący czujnik dba o właściwą pracę silnika, niską emisję spalin i ogranicza ryzyko awarii filtra DPF. W praktyce jednak awarie, błędy i rozbieżności w sygnale czujnika różnicy ciśnień są częstą przyczyną zapalania się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej. Najczęściej kontrolka sygnalizuje: nadmierne zapełnienie filtra, nieprawidłowy odczyt dane, przerwanie obwodu czujnika lub jego zwarcie. Objawia się to ograniczeniem mocy silnika, przejściem się w tryb awaryjny, wzrostem spalania lub problemami z regeneracją filtra. Błąd związany z czujnikiem różnicy ciśnień może być wywołany pęknięciem wężyka, zatkaniem jednego z kanałów, osadami sadzy lub awarią samego czujnika (uszkodzenia elektroniczne są dość powszechne w autach eksploatowanych w trudnych warunkach). Bywa również, że kontrolka check engine zapala się z powodu zakłóceń w kablu sygnałowym, przetarć, przerwanych mas lub błędów software’owych w komputerze sterującym. Diagnoza powinna rozpocząć się od podpięcia komputera i odczytania kodów błędów, weryfikacji pracy czujnika „na żywo” przy różnych obrotach oraz inspekcji przewodów i filtrów. Często czyszczenie króćców, wymiana zanieczyszczonych przewodów lub wymiana samego czujnika przywraca prawidłowe działanie układu i powoduje zgaszenie kontrolki. Regularna konserwacja i rozpoznawanie pierwszych symptomów problemów pozwala na uniknięcie poważnej, kosztownej awarii filtra DPF i ogranicza przestoje auta.